Door Richard van de Burgt op 4 oktober 2014

Oude politiek kan nog niet wennen aan frisse wind

Eind september gaan gemeenteraden in Nederland aan de slag met de begroting van hun gemeente. Zo ook in Geldrop-Mierlo. Alle raadsleden hebben een flink boekwerk mee naar huis genomen en kunnen hun tanden daarin zetten. Ook ik heb een boekwerk gekregen en neem het overal mee naartoe.

Dit is hét moment voor partijen om met voorstellen te komen om nieuwe dingen te organiseren in onze gemeente. Spannend dus, vind ik. Zeker ook omdat ik dit als fractievoorzitter nu voor het eerst mee maak. Deze tijd staat (nog meer dan normaal) in het teken van overleg met organisaties en het doornemen van documentatie. Daarbij moet veel informatie worden verzameld, want er zijn altijd punten waarbij we meer achtergrond informatie nodig hebben vanuit de gemeente.

Alle partijen hebben natuurlijk (technische) vragen aan ambtenaren. Daarom zijn er afspraken gemaakt. In mijn ogen zijn ze wat krom qua timing, dus dat kan volgend jaar vast wel beter. Maar we kunnen vooruit! Het komt erop neer, dat partijen via een standaard formulier hun vragen kunnen indienen. Dat zorgt ervoor dat alles zo makkelijk mogelijk door de gemeente kan worden afgehandeld. Ambtenaren voegen de antwoorden toe en alle informatie wordt tussen partijen uitgewisseld, zodat iedereen weet wat er gaande is en dezelfde feiten kent.

Verrassend dan ook dat de fractievoorzitter van de DGG, Frans Stravers, deze week een mail rondstuurde, waarin hij de ambtenaren verweet dat zijn partij geen antwoord krijgt op hun vragen. Het was me al opgevallen dat de DGG slechts drie vragen had gesteld en nu werd duidelijk waarom: er speelt van alles achter de schermen. De DGG is gewend om vragen niet in openheid te stellen, maar rechtstreeks bij de afdelingen op de gemeente.

Dit is tegen de afspraken in. Politiek moet een open arena zijn en iedere partij moet met dezelfde informatie kunnen werken. Als PvdA vinden we, samen met de meeste partijen, dat onze raad transparant moet werken, maar de ‘oude’ politiek heeft daar duidelijk nog moeite mee. Tijden veranderen. Wij staan voor openheid; kijk maar op onze website, waar we geregeld laten weten waar we mee bezig zijn. We staan ook open voor suggesties en gesprekken. Politiek moet toegankelijk zijn.

Om ook in de begrotingsdiscussie het goede voorbeeld te geven, zetten wij onze vragen (die trouwens al met alle partijen zijn gedeeld) op onze website, zodat iedereen ze kan zien. Antwoorden volgen zodra we ze hebben. Ondertussen werken we aan onze voorstellen voor een sterker en socialer Geldrop-Mierlo. Hier volgt de komende tijd zeker meer over. Hou dus onze site in de gaten.

Als je vragen of opmerkingen hebt, hoor ik dat graag. Ik vind dat raadsleden transparant moeten zijn, maar ook moeten luisteren naar de mensen in Geldrop-Mierlo. De politiek is er voor de burgers, niet andersom. Daar hoort openheid van zaken bij! Dat is mijn overtuiging en hier zet ik mij dan ook keihard voor in.

Fractievoorzitter PvdA Geldrop-Mierlo

Hier vind je onze vragen: vragen PvdA begroting 2015 2018

Als je meer wil weten over de begroting van Geldrop-Mierlo, dan vind je deze hier.