Door Richard van de Burgt op 12 oktober 2015

Dit jaar wordt voor het eerst ‘Coming Out Day’ in Geldrop-Mierlo gevierd

Jaarlijks wordt in Nederland in oktober ‘Coming Out Day’ gehouden. Op deze dag onderstrepen allerlei bedrijven en gemeenten de acceptatie van ieder mens op gebied van (seksuele) diversiteit. Men hangt de regenboogvlag uit. De boodschap is dat iedereen het hele jaar zichzelf moet kunnen zijn, zich geaccepteerd en veilig moet kunnen voelen. Op deze manier wordt steun gegeven aan LHBT’ers (lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuelen en transgenders), die vaker dan veel mensen denken, worstelen met hun identiteit en die vaker dan gedacht slachtoffer zijn van pesterijen en geweld.

Ook in de regio Zuid-Oost Brabant zijn er flink wat gemeenten en bedrijven die de regenboogvlag uithangen. In Geldrop-Mierlo hebben GroenLinks en PvdA al verschillende malen voorgesteld om op Coming Out Day op het gemeentehuis deze vlag te laten wapperen. Tot nu toe steeds zonder resultaat. Het past niet in het vlag-protocol is de reden die wordt gegeven.

Toch wordt de regenboogvlag dit jaar uitgehangen in Geldrop-Mierlo. Niet op het gemeentehuis, maar wel op het Strabrecht College, de middelbare school in Geldrop. Deze school vindt het belangrijk dat leerlingen zich volledig kunnen ontplooien. Daarom moeten jongeren zich thuis en veilig kunnen voelen op school. Ze moeten zichzelf kunnen zijn. Het Strabrecht College neemt haar voorbeeldfunctie zeer serieus en is hiermee dan ook een voortrekker als het gaat om LHBT-emancipatie in Geldrop-Mierlo.

PvdA Fractievoorzitter Richard van de Burgt zegt daarover: “Al jaren wil de gemeente de regenboogvlag op deze dag niet uithangen. Als PvdA vinden we het belangrijk dat iedereen, maar vooral jongeren het signaal krijgen dat ze niet vreemd zijn als ze homo, bi, lesbisch, kortom anders zijn. Veel jongeren durven zichzelf niet te zijn, omdat ze bang zijn voor pesterijen. Dit heeft serieuze gevolgen. Het zelfmoordpercentage onder LHBT-jongeren is vier keer hoger dan dat van heterojongeren. Super belangrijk dus om mee te doen aan Coming Out Day. We hebben als PvdA daarom contact gezocht met het Strabrecht College. Het Strabrecht was meteen positief over het idee. Fantastisch dat zij dit wél oppakken! Ik heb ze dan ook graag mijn eigen regenboogvlag uitgeleend, zodat ze die op maandag 12 oktober kunnen uithangen. Op die manier wordt het onderwerp meer bespreekbaar onder jongeren en versterken we de acceptatie.”

In de gemeente Geldrop-Mierlo valt nog veel te doen als het gaat om LHBT-emancipatie. Eerder dit jaar is daar een discussie over gevoerd in de gemeenteraad. SP, GroenLinks, PvdA en CDA hebben het onderwerp toen aangezwengeld, omdat ze nut en noodzaak tot beleid op dit vlak wilden bespreken. De PvdA stelde onlangs nog vragen aan wethouder Verdouw over de geboekte voortgang.