Geldrop-Mierlo verdient een écht goed zwembad

Door Richard van de Burgt op 21 februari 2018

Zwembad de Smelen is een slepende kwestie. Laco is eigenaar maar steekt er amper energie in. De gemeente krijgt daar geen controle op. Ook nu lijkt het erop dat de raad het contract met Laco gaat verlengen. Laco krijgt weer gratis belastinggeld en ondertussen holt het zwembad achteruit. De PvdA maakte foto’s van de achterzijde van het bad en schrok van de staat van het terrein.

Er is al jaren geen enkel leiderschap vanuit het gemeente bestuur. Laco vindt het niet erg, zij krijgen hun tonnen aan geld toch wel en hoeven niks te doen. Het is echt een kwestie van tijd rekken en een glijdende schaal.

De fractie van de PvdA is het beu om aan het lijntje gehouden te worden en laat dat al tijden blijken. Het wordt tijd dat gemeenteraad wakker wordt. De fractie van de PvdA Geldrop-Mierlo heeft haar knopen geteld. Wij vinden dat er een goed zwembad moet zijn voor onze inwoners, jong en oud. Na al het tijdrekken en gedoe met Laco komen wij tot de conclusie dat er drie mogelijke wegen zijn om te bewandelen.

• Pad 1; het pad waarbij Laco het terrein gaat ontwikkelen met de gemeente. Dat is het pad waar de gemeente nu al jaren op zit. De PvdA heeft totaal geen vertrouwen in een goede afloop. Laco is geen ondernemer, die eraan trekt om er iets van te maken. Dat zien we keer op keer. Laco leunt achterover, laat de gemeente en wethouder rondjes rennen (of zwemmen) en vangt elk jaar een flinke som geld. Laco spaart geen geld om het zwembad te verbeteren of te verbouwen. Het enige wat Laco doet is het zwembad van onze inwoners uitknijpen tot de laatste cent. We kennen allemaal het begrip huisjesmelker. Laco is een zwembadmelker. En ze willen graag huisjesmelker worden door zorgwoningen in een uithoek van de gemeente te gaan bouwen. Op deze manier een heilloos plan, zo oordelen wij.

We moeten dus gaan voor een plan B. De PvdA ziet twee mogelijkheden routes:

• Pad 2; ofwel we kopen het terrein van Laco terug en nemen weer eigenaarschap van het zwembad en alles wat daar bij hoort. Laco kan dan misschien nog wel de tent voor de gemeente runnen, maar ze hebben dan niet te maken met ingewikkelde zaken als onderhoud en dergelijke.
  • Pad 3; ofwel we bouwen een geheel nieuwe zwembad op een andere plek binnen onze gemeente. Dit brengt ons terug in de moderne tijd. Een nieuw zwembad kost geld, maar de kapitaalkosten zijn bijna geheel op te brengen met het geld van de subsidie die we nu gratis aan Laco geven. En dan zijn zaken als onderhoud en afschrijvingen wél goed geregeld.

De meerderheid van de raad gaat op dit moment nog voor een verlenging van het contract met Laco tot eind 2018 en blijft op de huidige weg door hobbelen. Ons geluid krijgt wel gehoor, want men wordt wel steeds kritischer. Als PvdA Geldrop-Mierlo staan we voor Durven en Doen. Wij geven geen gratis geld meer aan Laco, ze moeten eerst hun zaakjes op orde brengen. Daar vertrouwen we niet meer op, dus wij kiezen voor een pad waarin de gemeente het heft in eigen handen neemt. Een nieuw eigen zwembad, modern en duurzaam. Op die manier kunnen we ervoor zorgen dat de inwoners van Geldrop-Mierlo weer in een echt goed zwembad terecht kunnen.

Dit is wat het Eindhoven Dagblad schrijft op 21 februari:

Roestplekken in het buitenbad van Laco zwembad De Smelen.

Roestplekken op diverse plekken in het buitenbad van Laco zwembad De Smelen.

De verflaag van het dak van Laco Zwembad de Smelen bladdert af.

De randen van het buitenbad lijken op een lappendeken.