Gemeenteraad besluit maandag over nieuwbouw bij gemeentehuis

Door de redactie op 7 maart 2017

De politiek in Geldrop-Mierlo praat al flink wat tijd over een nieuwbouw raadszaal met vergadermogelijkheden voor de gemeente. Het college van burgemeester en wethouders heeft er flink wat tijd in gestoken en al verschillende keren voorstellen gedaan.

Twee partijen zijn in de afgelopen raadsvergadering duidelijk geweest over hun standpunt. Dorpspartij Mierlo liet duidelijk blijken dat ze willen dat er een nieuwe zogenaamde ‘multifunctionele vergaderaccommodatie’ komt. Zij vinden dit een belangrijk visitekaartje voor de vierde grootste gemeente van deze regio.

De PvdA Geldrop-Mierlo is juist sterk tegen. Fractievoorzitter Richard van de Burgt geeft aan dat het plan voor nieuwbouw verkwisting is van belastinggeld, puur voor het prestige van de gemeente. Er zijn namelijk andere oplossingen die logischer zijn en verstandiger. Hij voegt daar aan toe dat de PvdA vindt dat de gemeente er moet zijn voor de burgers en niet andersom.

Het gemeentebestuur geeft aan dat er te weinig goede werkplekken zijn voor de ambtenaren. Echter, de plannen van ditzelfde gemeentebestuur lossen dat niet op. Er wordt daarin alleen voor nieuwe vergaderruimte gezorgd. Terwijl die ruimte er al is bij Centrum Hofdael, dat ook van de gemeente is. Daarnaast lijken de plannen steeds groter en duurder te worden. De vraag is waar het ophoudt.

De PvdA vindt dat de problemen rondom de werkplekken van ambtenaren moeten worden opgelost. Dat kan door bestaande gebouwen die al leegstaan in te zetten. Daar zijn er genoeg van. Moderne technologie zorgt er voor dat werknemers niet meer allemaal vanuit één gebouw hoeven te werken. Dat kan bij elk bedrijf, dus waarom niet in een gemeente in de slimste regio van de wereld?

De inwoners van Geldrop-Mierlo lijken het in grote meerderheid eens te zijn met de PvdA. Er is door de partij een enquête gehouden op straat en via internet, waar honderden reacties op zijn gekomen. Slechts 11% van de mensen vinden het een goed idee om een nieuw gebouw neer te zetten.

Maandag 13 maart gaat de raad een besluit nemen. Wat DPM en PvdA gaan doen is duidelijk. VVD lijkt ook tegen te zijn. De overige partijen zijn minder duidelijk. Het kan dus nog spannend worden.

Waar ben je naar op zoek?