Door Richard van de Burgt op 10 oktober 2015

Genoeg is genoeg! Tijd voor een tegengeluid #kominverzettegenhaat

Ik hoorde vanochtend op de radio een kort interview van een man uit Woerden. Hij was van slag. In zijn buurt staat een sporthal waar oorlogsvluchtelingen worden opgevangen. Hij liet weten dat deze mensen rustig zijn, geen kwaad doen. Zijn zoontje had al met kinderen uit de sporthal gevoetbald. De sfeer was ‘gemoedelijk’ gaf hij aan. En toch…. Opeens slaat dat om.

Wat gebeurde er namelijk gisterenavond? Twintig mannen proberen de sporthal met vluchtelingen te bestormen. Ze wenden geweld aan tegen mensen die huis en haard hebben moeten verlaten. Mensen die op zoek zijn naar veiligheid. Hoe vreselijk ben je bezig als je vuurwerkbommen laat afgaan in de buurt van mensen die uit een oorlogsgebied komen?

Het feit dat zoiets gebeurt zegt wat over de hoeveelheid haat die in ons land is aangewakkerd. Allerlei bangmakerij zorgt ervoor dat mensen angst krijgen. Ze hebben nooit met een vluchteling gesproken, hun kinderen hebben niet met kinderen uit de sporthal gevoetbald. Ze hebben wél een beeld tussen de oren van wie die vluchtelingen zijn. Een beeld dat de afgelopen jaren professioneel is opgebouwd. Het zegt niks over elk van de mensen die in die sporthal zijn ondergebracht. Maar dat angstbeeld wakkert haat aan; angst en haat gaan hand in hand.

Zodra de haat sterk genoeg is komen eerst de opmerkingen op forums over vluchtelingen die maar moeten verdrinken, over het in gebruik nemen van gaskamers en over het laten stikken van mensen in vrachtwagens. En vervolgens komt de volgende stap na een oproep tot verzet van een Tweede Kamerlid. Gebouwen worden overal in Nederland beklad met hakenkruizen, zelfs hier in Geldrop. En nu gaan mensen over tot geweld.

Dit moet stoppen!!

Nederland is zoveel beter dan dit. Dit land is niet echt zo zuur en bitter. Dit is geen land zonder gevoel. Wij zijn onze menselijkheid niet kwijt. Wij ‘vieren’ het niet als honderden mensen op een gammel bootje verdrinken in de Middellandse zee. Gelukkig hebben de meeste Nederlanders nooit oorlog hoeven meemaken, maar wij kunnen ons wel enigszins indenken hoe vreselijk de situatie van deze vluchtelingen is. Dat heeft niks te maken met rechts-denken of links-denken. Dat heeft louter te maken met mens-zijn.

Natuurlijk moet er gewerkt worden aan een oplossing voor de vluchtelingenstroom. Mensen willen huis en haard niet verlaten, maar ze zoeken wel veiligheid. Op internationaal niveau zal daar wat aan gedaan moeten worden. Maar daar hebben de mensen in die sporthal in Woerden op dit moment even niks aan.

Angst en haat zijn slechte raadgevers en leiden tot een negatieve spiraal die geen enkel gezond persoon wil. Laten we gezamenlijk zeggen: “genoeg is genoeg! Stop met het haatzaaien in ons land!” Laten we voor elkaar opkomen. Op dit moment zien en horen we in de pers vooral negatieve berichten, dat versterkt de angst en haat. Het zou helpen als we daar een tegengeluid op loslaten.

Ik stel voor dat we vreedzaam in verzet komen. Niet tegen mensen, maar tegen de haat. Ik weet zeker dat we dat tegengeluid veel luider kunnen maken dat het huidige geluid van angst en haat. Dat kan op verschillende manieren. Vindingrijkheid genoeg, lijkt me zo. Voetballen met vluchtelingen is er één van. Muziek maken met een boodschap, een praatje maken met vluchtelingen, en nog veel meer dat ik zo niet kan bedenken.

Kortom: #kominverzettegenhaat (en blijf lief)