Door de redactie op 28 februari 2016

Kies voor maatschappelijke speerpunten, niet voor een dure nieuwe raadszaal

Op dit moment lopen de gesprekken tot een nieuw bestuur in de gemeente Geldrop-Mierlo. Nadat de DGG uit de coalitie is gestapt hebben CDA, SP en DPM niet meer automatisch een meerderheid. Het idee van de drie partijen is om tot een raadswerkprogramma te komen, dat breed gedragen wordt.

De PvdA heeft haar kijk op het bestuur al enige malen duidelijk gemaakt. Het is goed dat men kiest voor een open aanpak. Die frisse aanpak juicht de PvdA toe. Over het resultaat tot nu toe is de partij minder enthousiast. Het raadswerkprogramma wordt steeds dikker en staat vol met tekst die niet veel concreets zegt. Daarnaast maakt de PvdA zich zorgen over de kracht van het bestuur en het mandaat van de wethouders.

PvdA fractievoorzitter Richard van de Burgt legt uit: “De komende twee jaar kunnen we laten zien dat het een verschil maakt dat we het grijze beleid van de DGG van ons af hebben geschud. Weg met het afwachten! Tijd om wat te gaan doen. Wij willen een paar speerpunten, waar de inwoners wat aan hebben. Waar een visie achter zit. Punten die een positieve verandering brengen in onze gemeente. Dan bedoelen we niet het bouwen van een dure nieuwe raadszaal, maar eerder goede leefbaarheid en zorg in de wijken, mensen op een positieve manier naar werk begeleiden en duurzaamheid. Wat ons betreft zetten we op die gebieden concrete stappen, bijvoorbeeld door het opzetten van een duurzaam gemeentelijk energiebedrijf met arbeidsplekken voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt’.

In de open discussie op 22 februari tussen de partijen in de gemeenteraad over het nieuwe bestuur bleek dat andere partijen ook behoefte hebben aan meer duidelijke keuzes voor de toekomst. Als vervolgstap worden nu de punten uit het programma op prioriteit beoordeeld. Daarnaast is na aandringen van de PvdA het idee van een nieuwe raadszaal op het lijstje van de raad ver naar beneden geschoven.

Het doel van de gemeenteraad is om midden maart duidelijkheid te hebben over de aansturing van onze gemeente over de komende twee jaar.