Door op 4 oktober 2017

Leerkrachten. Helden zijn het.

Mensen zoals jij en ik die elke dag opstaan en die als taakomschrijving hebben: een verschil te maken. Een verschil maken in het leven van onze kinderen. En dat doen ze, elke dag, jaar in, jaar uit.

Ze nemen immers dagelijks, voor een achttal uur, de opvoeding van onze hummeltjes (groot en klein) integraal over. En laat ons eerlijk zijn, ouders: dat is zwoegen. Een hele dag kinderen geboeid houden, prikkelen en helpen opbloeien? Dat is een talent. Of liever: een superheld

Een hele week lang 20 à 30 mini-mensen begeleiden, aansturen, opleren. Kinderen zo verschillend dat er simpelweg geen standaard aanpak voor bestaat. Weinigen van ons zijn op dagelijkse basis ondergedompeld in zo’n smeltkroes van achtergronden en culturen. Zij wel. En zij managen het. Met 100 kleuters naar de dierentuin gaan? Zij redden het. Kinderen leren lezen, schrijven, rekenen, enzovoort? Zij doen toch maar.

Leerkrachten maken een groter verschil dan we soms beseffen. Lieve leerkrachten, vanaf het kleuteronderwijs leggen jullie een fundament waarop een hele schoolcarrière wordt gebouwd. Een basis die onze kinderen klaarstoomt voor een wereld die niet perfect is. Voor een leven dat niet altijd perfect is.

Leerkrachten werken niet voor het geld of voor de vakantie. Leerkrachten doen het omdat het hun roeping is. Want dat is het: een roeping. We hopen dat die al die leerkrachten dat zo belangrijke werk nog lang willen en kunnen doen.

Kinderen zijn de toekomst. Investeren in kinderen betekent investeren in de toekomst. Volgens mij de beste en meest zinvolle investering die je kan doen. MAAR dan moet je ook investeren in die groep mensen die elke dag klaar staat voor onze kinderen.

Investeren in kinderen is de meest zinvolle investering die je kan doen. Maar dan moet je ook investeren in mensen die elke dag klaar staan voor onze kinderen

De PvdA Geldrop-Mierlo is verheugd dat het demissionaire kabinet een begin gemaakt heeft met het herstel van de onderwijssalarissen. We zijn dolblij dat de PvdA het gelukt is om de VVD ervan te overtuigen dat er meer geld ( te beginnen met die 270 miljoen) naar het onderwijs moet.

Maar dat is nog niet voldoende. Wij staan achter de staking van de leerkrachten, het is terecht dat ze nu opkomen voor de belangen van de docenten en de leerlingen.

Vandaag 5 oktober pakken ze voor even hun moment in de spotlight want het is de dag dat ze gaan staken en dat op de dag van de Leraar.

Leerkrachten; helden voor onze kinderen en dus daarmee helden voor onze toekomst

Waar ben je naar op zoek?