Door Richard van de Burgt op 28 mei 2014

PvdA reactie op nieuw coalitieprogramma in Geldrop-Mierlo

Afgelopen week hebben DGG, DPM, SP en CDA het nieuwe coalitieprogramma gepresenteerd. Een dik pak papier, waarin ze aangeven hoe ze in de toekomst één en ander gaan regelen in Geldrop-Mierlo. We hebben het programma met interesse gelezen en tijdens de gemeenteraadsvergadering duidelijk aangegeven wat wij van het programma vonden.

Samengevat, vallen een aantal zaken op.

Allereerst gaf vooral de DGG in de campagne aan dat het beleid over een andere boeg moest. Het is dus opmerkelijk dat het nieuwe coalitieprogramma duidelijk is geschreven met het vorige programma als basis. Er is wat gehusseld met onderwerpen, maar hele zinnen zijn 1 op 1 overgenomen. Op zich vreemd, als je begint met een verklaring dat het allemaal anders moet, omdat de wereld verandert. Toegegeven; onderwerpen zijn dieper uitgewerkt. Maar is dat een goede zaak? Dat brengt ons meteen tot het tweede punt.

Ten tweede is het coalitieprogramma behoorlijk dichtgetimmerd. Dit bezorgt ons het gevoel dat daarmee de rol van de oppositiepartijen bij voorbaat sterk beperkt wordt, al laten we ons graag positief verrassen. Als PvdA Geldrop-Mierlo gaan we namelijk constructief kritisch deze periode in.

Een belangrijk zorgpunt is het feit dat de coalitie allerlei dingen wil doen, maar geen financiële onderbouwing geeft. Het geld komt niet bepaald uit de lucht vallen, dus waar gaan we één en ander van betalen? Hierop kwam geen duidelijk antwoord. Een gemiste kans, want in de voorbereiding naar het coalitieakkoord was afgesproken dat ambtelijke ondersteuning beschikbaar gesteld werd om deze financiële onderbouwing te maken. Nu lijkt het alsof men dat niet aandurfde.

Tenslotte heeft de coalitie haar eigen coalitieakkoord gebombardeerd tot ‘Raadsprogramma’. Dit besluit werd alleen door de coalitiepartijen gesteund. Waarom het programma zo nodig deze naam moest krijgen is niet duidelijk. Een handreiking vanuit de oppositie om een écht Raadsprogramma te schrijven met alle partijen werd afgewezen door deze coalitie. Er werd niet geluisterd naar argumentatie. Ik vind dat jammer. Het is een gemiste kans.

Tijdens de raadsvergadering hebben we als PvdA onze vragen over dit coalitieprogramma gesteld en we hopen dat de coalitie ook daadwerkelijk met antwoorden op deze vragen komt. Voor de volledigheid hebben we onze tekst openbaar gemaakt, waarbij onze vragen in geel terug te vinden zijn. Wij denken namelijk graag mee. Hier vind je onze tekst: reactie coalitieakkoord 20142018

Voor nu; op naar 2018, naar een sterk en sociaal Geldrop-Mierlo.

Waar ben je naar op zoek?