Sta stil bij de Dag van de Mantelzorg

Door Paul Elsendoorn op 9 november 2020

De zorg kan niet zonder mantelzorgers. In Nederland zijn er 3,7 miljoen mensen die voor een ander zorgen. Liefst 750.000 mantelzorgers zorgen zelfs meer dan 8 uur per week voor iemand en doen dat langer dan 3 maanden. Vaak combineren ze dat met een betaalde baan. Omdat de zorg zich over het algemeen richt op bekenden, vinden deze mantelzorgers hun werk vaak vanzelfsprekend, maar dat is het niet. In Geldrop en Mierlo gaat het om duizenden mensen.

Mantelzorg is de zorg voor chronisch zieken, gehandicapten en hulpbehoevenden door naasten: familieleden, vrienden, kennissen en buren. Kenmerkend is de reeds bestaande persoonlijke band tussen de mantelzorger en zijn of haar naaste. Daarnaast gaat het om langdurige zorg die onbetaald is.

Veel mantelzorgers doen hun werk in stilte. We zien hoe ze zorgen voor hun naaste en geen contact hebben met andere mantelzorgers. Daarom wordt de mantelzorger jaarlijks op 10 november in het zonnetje gezet tijdens de Dag van de Mantelzorg; om verbindingen te leggen elkaar te steunen en ervaringen uit te wisselen

Op de jaarlijkse ‘Dag van de Mantelzorg’ staan de mantelzorgers centraal. Door het hele land worden dan activiteiten georganiseerd om de mantelzorgers in het zonnetje te zetten. Helaas is het nu door corona virus niet mogelijk om gezamenlijke activiteiten te organiseren. Geregistreerde mantelzorgers worden door onze gemeente gewaardeerd met een cadeaubon. Bent u nog niet geregistreerd dan weet de gemeente u niet te vinden.  Registratie is niet alleen voor de cadeaubon, maar veel belangrijker is dat de gemeente u kan informeren en adviseren hoe overbelasting voor u kan worden voorkomen.

Komt u er zelf niet meer uit?  De gemeente is verantwoordelijk voor de ondersteuning van u als mantelzorger.  Heeft u ondersteuning nodig om uw zorgtaken goed te kunnen doen en om dit vol te houden? Neem dan contact op met het CMD van onze gemeente 040 2893899

Paul Elsendoorn

Mijn naam is Paul Elsendoorn. Ik woon al meer dan 47 jaar in Mierlo en ben een echte ondernemer. In Mierlo ben ik rijschoolhouder geweest, heb ik producten ontwikkeld en zorg ik nu voor onderkomen voor organisaties en bedrijven in ons bruisende dorp. Ik heb drie dochters en negen kleinkinderen, die bijna allemaal nog in

Meer over Paul Elsendoorn

Waar ben je naar op zoek?