Het Strabrecht College is belangrijk voor de jeugd en de wijk!

Door Richard van de Burgt op 9 maart 2018

Het is enorm belangrijk dat er een goede middelbare school staat in Geldrop-Mierlo. We willen tenslotte dat onze jeugd alle kansen krijgt om het beste uit zichzelf te halen. Het Strabrecht College vervult die rol al tientallen jaren. Veel jongeren hebben hun talent leren kennen en ontwikkeld op deze school. Wat ons betreft moet dat zo blijven, het Strabrecht is een belangrijk onderdeel van onze gemeente.

Er moet dan wel wat gebeuren. Het gebouw is verouderd. Daar komt bij dat tijden veranderen en de manier van lesgeven verandert. Mijn generatie kreeg vroeger nog vooral in klassen les, tegenwoordig werken leerlingen veel zelfstandiger. Daarnaast wordt er natuurlijk gebruik gemaakt van de moderne technologie. Het telraam is echt passé. Om ervoor te zorgen dat het Strabecht College mee gaat met de tijd en om goed onderwijs te garanderen moet het gebouw worden aangepast. Het huidige gebouw renoveren en verbouwen kost enorm veel geld, veel meer dan nieuwbouw.

De gemeenteraad van Geldrop-Mierlo heeft daarom eerder besloten om geld beschikbaar te stellen voor een nieuw schoolgebouw. Echter; nu blijkt dat toch een stuk duurder uit te gaan vallen. In totaal gaat het om ruim 18 miljoen euro. Dat is een flink bedrag.

De PvdA Geldrop-Mierlo heeft in de gemeenteraad aangegeven dat de voorbereidingen voor de nieuwbouw door moeten gaan. Deze school is tenslotte erg belangrijk voor de jeugd in onze gemeente. Vertragingen van de bouw zouden niet goed zijn. Het bedrag is wel hoog, dus we moeten zuinig zijn en nieuwe kansen zoeken maar wel het beste uit het gebouw halen. Een gebouw zet je voor een lange tijd neer. Nu verkeerd bezuinigingen kan betekenen dat je een niet optimaal gebouw krijgt waar je jarenlang mee zit.

Wij vinden dat er een duurzaam gebouw moet komen, dat breed wordt ingezet zodat iedereen er wat aan heeft. We zien daar verschillende mogelijkheden voor. Overdag krijgt de jeugd les, maar in de avonden kan het gebouw veel goeds brengen in de wijk en voor verenigingen in de buurt. Naast een school willen wij graag dat het nieuwe gebouw een sterk wijkcentrum wordt. Jong en oud kunnen er elkaar tegenkomen. We hebben de wethouder gevraagd om te kijken of we het gebouw nuttig kunnen inzetten op een brede manier. Mogelijk kan daar in de bouw dan alleen rekening mee worden gehouden. Daarbij denken wij bijvoorbeeld aan:

• In kaart brengen wat de mogelijkheden zijn om sportactiviteiten van clubs onder te brengen bij het Strabrecht, zodat de sportzalen optimaal benut kunnen worden.
  • Ruimtes in de avonden beschikbaar stellen voor clubs en verenigingen.
  • Een wijkcentrum functie onderbrengen in het Strabrecht, met sociale activiteiten ter voorkoming van vereenzaming.
  • Zorg organiseren vanuit de wijk (CMD, GGD, wijkverpleging)
  • Avondcursussen geven aan mensen uit de wijk.
  • Onderbrengen van een bibliotheek functie.
  • Voorlichtingsavonden van de gemeente organiseren. Bijvoorbeeld in het kader van burgerparticipatie en wijkontwikkelplan.
  • gemeentelijke vergaderingen.

Genoeg mogelijkheden dus om dit gebouw zo nuttig mogelijk in te zetten. De wethouder gaat hiermee aan de slag. Als PvdA Geldrop-Mierlo vinden we het belangrijk dat we de wijken in onze gemeente flink verbeteren. Met dit gebouw werken we aan goed onderwijs voor de jeugd en versterken we de wijk. Een win-win situatie dus.

Waar ben je naar op zoek?