13. Verkeer en bereikbaarheid

"Kom laten we eens de bus pakken naar de stad. Oh nee, dat gaat niet. Die komt hier niet meer". "Laten we lekker gaan fietsen! Oh wacht, laten we dat maar niet doen. Hier in de wijk rijden ze als gekken." Dit zouden zomaar enkele gedachten kunnen zijn die iedere dag of iedere week door iemands hoofd gaan. Als PvdA Geldrop-Mierlo vinden we dat mensen zeker moeten zijn van goede bereikbaarheid.

Een goede inrichting van straten is van groot belang voor de verkeersveiligheid en leefbaarheid van de straten en wijken in Geldrop-Mierlo. We willen met buurtbewoners de meetbare verkeersonveiligheid (snelheid, ongevallen etc.) maar ook de beleefde verkeersveiligheid verbeteren. Het is belangrijk om de buurt erbij te betrekken, want vaak zijn het buurtbewoners zelf die te hard rijden door de straten.

Hier vind je ons verkiezingsprogramma ‘Durven en Doen’!!

Het is heel belangrijk dat we fietsen en wandelen in Geldrop-Mierlo stimuleren. Dit is goed voor de gezondheid; onze inwoners bewegen meer en er is minder schadelijke uitstoot van auto’s. Daarnaast moet bereikbaarheid voor mensen met een beperking ook goed zijn. We willen daarom dat bij het herinrichten van straten veel meer aandacht voor deze zaken. De juiste keuzes zodat rolstoelers, slechtzienden of doven zich toch veilig en vrij kunnen bewegen in onze gemeente. Ruimte voor fietsers en wandelaars; hierbij zien we de aanpak in Kopenhagen als voorbeeld.

Openbaar vervoer staat onder druk door bezuinigingen, marktwerking en teruglopende reizigersaantallen. Het is moeilijk om het openbaar vervoer op peil te houden. De PvdA Geldrop-Mierlo wil dat reizigers betrokken worden bij het inrichten van openbaar vervoer zoals buslijnen. Wat de PvdA Geldrop-Mierlo betreft komt de reistijd naar basisvoorzieningen centraal te staan. Denk daarbij aan het ziekenhuis of het treinstation. We blijven scherp op de betaalbaarheid en gebruikersvriendelijkheid van het openbaar vervoer. Hiervoor is regionale samenwerking noodzakelijk.

Veel mensen maken gebruik van de auto om buiten de regio naar het werk te gaan. Het aantal uitvalswegen vanuit onze gemeente is beperkt. We zien, met de toenemende drukte, dat de tekortkomingen van de op- en afritten van de A67 bij afslag Geldrop/Heeze tot onveilige situaties en opstoppingen leidt. De afslagen en opritten moeten aangepakt worden, de opritten bij voorkeur langer worden en zonder afremmende 180 graden bochten, om de situatie te verbeteren en het verkeer soepeler te laten lopen.

Bovenstaande opmerkingen over bewegen, OV en de snelweg betekent voor de komende raadsperiode:

  • In elke wijk willen we in het kader van wijkontwikkelplannen met buurtbewoners praten over verkeersveiligheid. Participatie is hierbij een sleutelwoord: samen met de bewoners gaan we de veiligheid verbeteren.
  • De verkeersituatie rondom scholen moet beter. We willen dat op verschillende manieren voor elkaar krijgen. Naast handhaving is het van belang dat bij de herinrichting van straten veel meer rekening wordt gehouden met de verkeersstromen rondom scholen en schoolroutes. We zetten ook in op goede educatie op gebied van verkeersveiligheid bij de schoolkinderen.
  • We denken ook aan de oudere verkeersdeelnemer bij de herinrichting van straten, zodat zij zich op een verantwoorde manier kunnen verplaatsen. Daarnaast willen we educatie aanbieden. Maken de ouderen de keuze voor de juiste e-bike, weten ze waar ze aan beginnen en beheersen ze hun nieuwe voertuig (dit geldt ook voor auto’s).  Als gemeente zijn we niet direct verantwoordelijk, maar het heeft belangrijke invloed op de veiligheid, dus we willen dit faciliteren.
  • De PvdA Geldrop-Mierlo wil goede mogelijkheden voor het stallen van een fiets in het centrum en opladen van elektrische fietsen.
  • De kernen maken we autoluw of autovrij waar mogelijk. We zouden graag het Horecaplein in Geldrop autovrij maken, met meer groen.
  • We zorgen voor meer ruimte voor fietsers en wandelaars in onze stratenplannen en onze centrumplannen.
  • Voor mensen met een beperking wordt de bereikbaarheid verbeterd.
  • Parkeeroverlast in woonwijken wordt zoveel mogelijk beperkt, maar niet door het verder invoeren van betaald parkeren.
  • We verzetten ons tegen verdere afbouw van het buslijnennet en willen een goede aansluiting met ziekenhuis en treinstation.
  • We willen Geldrop-Mierlo aan laten sluiten op het hoogwaardig openbaar vervoer in de regio.
  • De inrichting van wegen wordt uitgevoerd conform “duurzaam veilig” en een goede ontsluiting van wijken en aansluiting op verbindingswegen gewaarborgd blijft.
    • Bij de inrichting van straten geven we de voorkeur aan het scheiden van snel en langzaam verkeer.
    • Bij de inrichting van straten houden we ook rekening met gebruikers van rolstoelen en scootmobielen.
  • De op- en afritten van de A67 willen we veiliger en beter maken voor doorstroming. De PvdA Geldrop-Mierlo wil dat de gemeente hier zich hard voor gaat maken bij het Rijk, samen met Heeze en andere gemeenten aan de A67.

Hier vind je ons verkiezingsprogramma ‘Durven en Doen’!! 

Bart Oortwijn

Bart Oortwijn

Mijn naam is Bart Oortwijn. Ik ben 50 jaar en getrouwd met Franca. Vanaf mijn jeugd woon ik met veel plezier in Geldrop-Mierlo. Ik heb milieukunde gestudeerd en werk als zelfstandig adviseur voor overheden en bedrijven op het gebied van omgevingsrecht. Ik sport bij basketbalvereniging EBCG in Geldrop-Mierlo. De PvdA is een partij die gaat

Meer over Bart Oortwijn