10. VERKEER EN BEREIKBAARHEID
Verkiezingsprogramma

10. VERKEER EN BEREIKBAARHEID

“Kom laten we eens de bus pakken naar de stad. Oh nee, die rijdt nu niet”. “Laten we lekker gaan fietsen! Oh wacht, hier in de wijk rijden ze als gekken en het verkeer is niet te overzien.” Dit zijn zomaar enkele gedachten die iedere dag of iedere week door iemands hoofd gaan. Als PvdA Geldrop-Mierlo vinden we dat mensen zeker moeten zijn van goede bereikbaarheid en een veilig verkeer.

Een goede inrichting van straten is van groot belang voor de verkeersveiligheid, drukte en leefbaarheid. Daarnaast is het ook belangrijk dat de juiste keuzes worden gemaakt bij bestemmingsplannen. Een aantal enorme distributiecentra op Eeneind-West is een enorm slecht idee. Goede afstemming in de regio over welke activiteiten waar dienen ondergebracht te worden is essentieel. Het lokale bestuur van Geldrop-Mierlo is daar de afgelopen jaren niet in geslaagd.

We willen met buurtbewoners de meetbare verkeersonveiligheid (snelheid, ongevallen etc.) maar ook de beleefde verkeersveiligheid verbeteren. Het is belangrijk om de buurt erbij te betrekken, want vaak zijn het buurtbewoners zelf die te hard rijden door de straten.

Het is heel belangrijk dat we fietsen en wandelen in Geldrop-Mierlo stimuleren. Dit is goed voor de gezondheid; onze inwoners bewegen meer en er is minder schadelijke uitstoot van auto’s. Daarnaast moet bereikbaarheid voor mensen met een beperking ook goed zijn. We willen daarom dat bij het herinrichten van straten veel meer aandacht voor deze zaken. De juiste keuzes zodat rolstoelers, slechtzienden of doven zich toch veilig en vrij kunnen bewegen in onze gemeente. Ruimte voor fietsers en wandelaars; hierbij zien we de aanpak in Kopenhagen als voorbeeld.

Met de toename in elektrische auto’s, fietsen en scooters in het straatbeeld is het van groot belang dat er voldoende oplaadpunten zijn op makkelijke en veilig toegankelijke plekken. De ontwikkelingen rondom duurzaam vervoer gaan snel, het is zaak dat de gemeente hier ook flexibel en snel mee omgaat.

Openbaar vervoer staat onder druk door bezuinigingen, marktwerking en teruglopende reizigersaantallen. De PvdA Geldrop-Mierlo wil dat reizigers betrokken worden bij het inrichten van OV zoals buslijnen. Wat de PvdA Geldrop-Mierlo betreft komt de reistijd naar basisvoorzieningen centraal te staan. Denk daarbij aan het ziekenhuis of het treinstation. We blijven scherp op de betaalbaarheid en gebruikersvriendelijkheid van het OV. Hiervoor is regionale samenwerking noodzakelijk.

Veel mensen maken gebruik van de auto om buiten de regio naar het werk te gaan. Het aantal uitvalswegen vanuit onze gemeente is beperkt. We zien, met de toenemende drukte, dat de tekortkomingen van de op- en afritten van de A67 bij afslag Geldrop/Heeze tot onveilige situaties en opstoppingen leidt.

Bovenstaande opmerkingen over bewegen, verkeersdrukte, OV en de snelweg betekent voor de komende raadsperiode:

  • In elke wijk willen we in het kader van wijkontwikkelingsplannen met buurtbewoners praten over verkeersveiligheid. Participatie is hierbij een sleutelwoord: samen met de bewoners gaan we de veiligheid verbeteren.
  • In de regio sturen we scherp op acceptabele en veilige verkeersstromen. Een situatie waarbij extra enorme hoeveelheid werkverkeer door onze gemeente dendert willen we voorkomen. Daarom vinden we de plannen voor industrie en distributiecentra op Eeneind-West enorm slecht en willen we die van tafel.
  • De verkeersituatie rondom scholen moet beter. We willen dat op verschillende manieren voor elkaar krijgen. Naast handhaving is het van belang dat bij de herinrichting van straten veel meer rekening wordt gehouden met de verkeersstromen rondom scholen en schoolroutes. We zetten ook in op goede educatie op gebied van verkeersveiligheid bij de schoolkinderen.
  • We denken ook aan de oudere verkeersdeelnemer bij de herinrichting van straten, zodat zij zich op een verantwoorde manier kunnen verplaatsen. Daarnaast willen we educatie aanbieden. Maken de ouderen de keuze voor de juiste e-bike, weten ze waar ze aan beginnen en beheersen ze hun nieuwe voertuig (dit geldt ook voor auto’s).  Als gemeente zijn we niet direct verantwoordelijk, maar het heeft belangrijke invloed op de veiligheid, dus we willen dit faciliteren.
  • De PvdA Geldrop-Mierlo wil goede mogelijkheden voor het stallen van een fiets in het centrum en opladen van elektrische fietsen.
  • De kernen maken we autoluw of autovrij waar mogelijk. We zouden graag het Horecaplein in Geldrop autovrij maken, met meer groen.
  • We zorgen voor meer ruimte voor fietsers en wandelaars in onze stratenplannen en onze centrumplannen.
  • De inrichting van wegen wordt uitgevoerd conform “duurzaam veilig” en een goede ontsluiting van wijken en aansluiting op verbindingswegen gewaarborgd blijft.
  • Voor mensen met een beperking wordt de bereikbaarheid verbeterd, ook zij dienen zich goed te kunnen verplaatsen in onze gemeente; zie ook de paragraaf over bereikbaarheid voor iedereen.
  • Parkeeroverlast in woonwijken wordt zoveel mogelijk beperkt, maar niet door het verder invoeren van betaald parkeren, daar zijn we op tegen.
  • We verzetten ons tegen verdere afbouw van het buslijnennet en willen een goede aansluiting met ziekenhuis en treinstation.
  • We willen Geldrop-Mierlo aan laten sluiten op het hoogwaardig openbaar vervoer in de regio.
  • De op- en afritten van de A67 willen we veiliger en beter maken voor doorstroming. De PvdA Geldrop-Mierlo wil dat de gemeente hier zich hard voor blijft maken bij het Rijk, samen met Heeze en andere gemeenten aan de A67.
  • Ongebreidelde verdozing van het landschap is ons een doorn in het oog. In onze omgevingsvisie en bestemmingsplannen kiezen we ervoor om de wildgroei aan bedrijven- en distributieterreinen terug te dringen en te beperken tot plekken langs wegen. We doen er alles aan om de geplande drie distributiecentra op Eeneind-West op een andere, geschikte plek te krijgen. Wat ons betreft is Eeneind-West geen plek voor industrie, maar voor natuur en betaalbaar wonen op beperkt ingepaste schaal.

Deel dit