11. TOERISME, NATUUR EN DIERENWELZIJN

11. TOERISME, NATUUR EN DIERENWELZIJN

Geldrop-Mierlo is een mooie, groene gemeente, hierop kunnen we trots zijn en we kunnen het delen. PvdA Geldrop-Mierlo wil onze plek als groene buffer tussen Eindhoven en Helmond behouden en verbeteren. Dit betekent dat we ons inzetten voor het uitbreiden en verbeteren van de natuur in de gemeente. In regionaal verband profileren we ons als gemeente voor natuur. Wij vinden dat de natuur toegankelijk moet zijn voor inwoners en bezoekers, op een manier die past bij het gebied. Dat wil zeggen dat we groene recreatie en toerisme in de natuur aanmoedigen.

11.1 Natuur en toerisme

Behalve natuur heeft Geldrop-Mierlo toeristen nog meer te bieden. Zo hebben we een rijke historie in het textiel die we met het Weverijmuseum en het Katoenpad onder de aandacht brengen. Er zijn streekproducten zoals de Mierlose Zwarte, een heerlijke kers. We hebben molens mooie groene gebieden, de dierentuin van Dierenrijk, het kasteel van Geldrop met de mooie tuinen, gezellige terrassen en hotels. PvdA Geldrop-Mierlo vindt dat het toerisme goed op de kaart wordt gezet een ontwikkeling die we door moeten zetten.

Voor natuur, recreatie en toerisme geldt voor de komende raadsperiode:

• Dat we bestaande natuurgebieden meer ruimte geven en onderling met elkaar te verbinden en aan elkaar te knopen en waar mogelijk de realisatie van nieuwe natuur en behoud van voldoende natuur/ecologische verbindingen bij nieuwbouwplannen.
  • Natuur en recreatie toegankelijk is voor iedereen dus ook voor mensen met een beperking. Dit betekent onder andere dat er ook wandelpaden moeten zijn die ook met een rolstoel begaanbaar zijn en er voldoende rustplaatsen zijn. We hebben ons in de afgelopen periode hard gemaakt voor de rolstoelpaden in onze gemeente, omdat het onderhoud enorm slecht was en daarmee de toegankelijkheid compleet verdwenen.
  • Geldrop-Mierlo moet verbonden blijven met de natuur, zodat de inwoners en vooral ook de jeugd weer met sterker de natuur verbonden zijn.
  • Openbare ruimte beheren we natuurlijk en ecologisch door selectief maaien, variatie in beplanting van perkjes en groenstroken en een gematigd kapbeleid. Bescherming van de biodiversiteit is hierbij belangrijk.
  • De PvdA Geldrop-Mierlo zet zich in voor goede wandelpaden en een groene omgeving in en om de wijken en buurten. Een goed wandelpadennetwerk draagt bij aan de toegankelijkheid van natuur en landschap.
  • De bekendheid van streekproducten wordt vergroot, bijvoorbeeld door deze bij recepties aan te bieden. Immers, streekproducten zijn duurzaam, onder andere door beperkt transport, en vaak biologisch.
  • De nachtelijke duisternis in natuurlijke omgevingen wordt zoveel mogelijk hersteld, bijvoorbeeld door gebruik te maken van speciale verlichting van de buitenwegen en het aanspreken van bedrijven met grote lichtreclames.
  • Koeien en ander vee horen thuis in het agrarische landschap. Wij stimuleren biologisch/duurzame landbouw en veeteelt.
  • dat natuurbeleving projecten in samenwerking met Natuurorganisaties zoals Natuurmonumenten en Brabantse landschap worden ontwikkeld.
  • Dat de gemeente de Greenkey, het internationale keurmerk voor duurzame bedrijven in de recreatieve en vrijetijdsbranche, stimuleert door zelf op deze basis milieuverantwoordelijk te ondernemen; dat het belang van monumenten wordt omarmd, ook groene monumenten zoals monumentale bomen.
  • dat de gemeente zich richt op extensieve, kleinschalige invulling van toeristische locaties, om de kwetsbare natuur te ontzien maar mensen wel de mogelijkheid te bied ervan te genieten.
  • Dat de gemeente particulieren stimuleert om voortuinen en achtertuinen groen te houden en platte daken om te zetten naar groene daken.
  • De gemeente evenementen ondersteunt om ons op de kaart te zetten en te houden waarbij de aard van de evenementen moet passen bij de locatie waar ze worden georganiseerd.

11.2 Dierenwelzijn

De PvdA Geldrop-Mierlo vindt dat respect voor dieren hoort in een fatsoenlijke samenleving. In Geldrop-Mierlo heeft het bestuur op dit terrein nog stappen te zetten. Daarom willen wij regels om het welzijn van dieren te verbeteren. De PvdA Geldrop-Mierlo wil de volgende punten verwezenlijken in de komende periode:

• De gemeente stimuleert het gebruik van producten die het “beter leven keurmerk” van de dierenbescherming draagt.
  • We steunen actief organisaties die zich inzetten voor het dierenwelzijn in onze gemeente. Denk bijvoorbeeld aan de vrijwilligers van stichting Straatkat, die op een diervriendelijke, effectieve manier de overlast van verwilderde katten heeft opgelost en zich daar nog steeds voor inzet.
  • De gemeente ondersteunt de regionaal werkende Dierenambulance actief, zodat dieren in nood in onze gemeente altijd kunnen rekenen op snelle en deskundige hulp. We zorgen met een kritische blik voor een goed werkend dierenasiel.
  • We controleren streng en vaak bij bedrijven waar dieren worden gehouden, of geslacht (zoals bij PALI in Geldrop).
  • De gemeente stimuleert actief de biologische veehouderij. De gemeente ondersteunt boeren die zo diervriendelijk mogelijk werken op diverse terreinen en neemt belemmeringen bij omschakeling naar een diervriendelijker veehouderij weg.
  • Schade door wild wordt in principe op een diervriendelijke wijze tegengegaan en niet door het doden van dieren.
  • Bij de kinderboerderij wordt de nadruk gelegd op haar educatieve taak. De dieren dienen op een zo natuurlijk mogelijke manier te worden gehouden.
  • De PvdA Geldrop-Mierlo is tegen het bouwen van megastallen en verdere uitbreiding van de intensieve veeteelt in onze gemeente.