2.	 PRETTIG WONEN IN ONZE BUURTEN EN WIJKEN

2. PRETTIG WONEN IN ONZE BUURTEN EN WIJKEN

Iedereen verdient een fijne buurt om in te wonen en een dorpscentrum waar alles goed is geregeld. Een buurt waar men zich veilig en thuis voelt, waar kinderen op straat kunnen spelen, waar voldoende groen te vinden is zodat het landelijke karakter en de geschiedenis en cultuur van onze gemeente ook in de wijken en kernen te zien is én waar mensen mét in plaats van naast elkaar leven.

Trots wonen in sterke wijken

Wij vinden dat inwoners van Geldrop-Mierlo erop moeten kunnen rekenen dat het fijn wonen is in hun straat en wijk. Er is zeker ruimte voor verbetering en de afgelopen jaren heeft de gemeente hier steken laten vallen. Er is de afgelopen jaren veel energie gestoken in de dorpscentra, nu is het tijd dat er ook in de wijken wordt geïnvesteerd.

We gaan er samen met de bewoners voor zorgen dat buurten er goed uit zien en ook veilig zijn. Prettig wonen gaat over schone en veilige straten, sociale banden, fatsoenlijke voorzieningen, een buurtagent en een wijkverpleger. Het komt de leefbaarheid ten goede als een wijk bestaat uit jong en oud, praktisch opgeleid of wetenschappelijk, etc. Sterke wijken hebben een goede mix en band tussen verschillende inwoners.

Wij gaan voor een wijkgerichte aanpak samen met de inwoners, waarbij de gemeente een ondersteunende rol speelt die de burgers vooruithelpt om de leefbaarheid in hun buurt verder te verbeteren.

De mate van leefbaarheid in straten en wijken wordt door veel factoren bepaald. De aanwezigheid van voldoende voorzieningen zoals scholen, winkels, een bruisend wijkcentrum, sportfaciliteiten en speelplekken zijn van primair belang. Elke wijk verdient een bruisend hart, zoals bijvoorbeeld de omgeving van de St. Jozefkerk in Braakhuizen-Zuid; een plek van verbinding met een sterk wijkcentrum. We vinden het belangrijk dat we meer investeren in de wijken en dat de gemeente daar meer oog voor krijgt.

We vinden het belangrijk dat mensen trots kunnen zijn op de wijk waarin ze wonen. Dit geldt voor iedereen, voor mensen uit Genoenhuis, Braakhuizen Zuid en Noord, de Coevering, Skandia, de Akert, Neerakkers en al die andere wijken in onze gemeente.

Daarom wil de PvdA Geldrop-Mierlo:

• dat gebiedsregisseurs veel meer zichtbaar worden in onze wijken en zo veel mogelijk gebruik maken van betrokken bewoners en verenigingen die het beste met de gemeente voor hebben. We betrekken bewoners vroeg bij belangrijke keuzes en willen dat gebiedsregisseurs proactief met mensen in de wijk in gesprek gaan en ze helpen bij het beantwoorden van vragen en meldingen en het vinden van oplossingen.
  • Duidelijke afspraken maken met de gebiedsregisseurs om samen met de mensen in de wijk tot een ‘wijkontwikkelingsplan’ te komen met voorstellen om de leefbaarheid in de wijk te verbeteren, dit is voor ons een blijvend proces dat continue hoort te lopen.
  • Dat de gemeente een verbindende rol neemt. De gemeente brengt bewoners, bedrijven en verenigingen en instellingen bij elkaar om samen te werken aan de toekomst van de gemeente. De gemeente komt met oplossingen, denkt mee bij wijkgerichte aanpak en is proactief.
  • De gemeente stimuleert sociale activiteiten voor jong en oud die tot verbinding leiden.
  • Het middel van de wijkschouw zetten we veel meer in en we reserveren geld voor elke wijk, waarmee snel de verbeteringen die inwoners aandragen worden opgepakt.
  • Dat de gemeentegebouwen en faciliteiten voor buurtverenigingen in eigen hand houdt. Verkopen en terug huren is uiteindelijk meestal duurder en je hebt niks meer te vertellen. Denk bijvoorbeeld aan zwembad De Smelen.
  • In nieuwe bestemmingsplannen wordt veel meer ruimte gemaakt voor groen en speel- en sportvoorzieningen.
  • Huurdersorganisaties en hun vertegenwoordiging zitten als volwaardige gesprekspartner aan tafel bij het maken van de prestatieafspraken met de woningcorporaties.
  • Maatschappelijke opvang regelen we door de hele gemeente, eerlijk verdeeld, zodat dit niet alleen in de meest kwetsbare wijken gebeurt. We maken hiervoor ook duidelijke afspraken met woningcorporaties.
  • In samenwerking met de woningcorporaties regelen we voor mensen, die uit beschermd wonen komen, goede huisvesting. Zo voorkomen we concentraties van deze groep in bepaalde wijken.
  • In kwetsbare wijken met veel sociale problematiek investeren we extra in het welzijnswerk.

Onderlinge verbinding in levendige wijkcentra

Bruisend wijkcentra zijn van groot belang voor de verbinding in de wijk. In een tijd waar steeds meer contact digitaal verloopt, zien wij hier een belangrijke mogelijkheid om mensen in de wijk bij elkaar te brengen. Jong en oud komen elkaar tegen in het wijkcentrum als daar de juiste faciliteiten zijn ondergebracht en voldoende activiteit is op het gebied van sport, cultuur en ontspanning. Bruisende wijkcentra versterken de leefbaarheid in een wijk, het is er veel fijner wonen.

Daarom staat de PvdA Geldrop-Mierlo voor:

• Uitnodigende ontmoetingsplaatsen in elke wijk, duidelijk herkenbaar en met relevante lokale voorzieningen en dienstverlening. Interessant voor iedereen in de wijk.
  • Betaalbare drankjes in de wijkcentra, zonder concurrent te zijn van de horeca.
  • Zorg / dagbesteding vanuit de wijk organiseren; wat ons betreft met een wijkverpleegkundige.
  • Wij vergeten mensen die leven in eenzaamheid niet en richten ons ook op die groep in de wijk.
  • Cultuur bieden in de wijkcentra, interessant voor alle doelgroepen die er wonen.
  • Minder fysieke afstand tussen de inwoner en de gemeente. Bijvoorbeeld door overal vaste spreekuren te organiseren in de wijk, eventueel met vaste thema’s als duurzaamheid, werkloosheid, etc.
  • Een sterke bibliotheek als plek voor studeren en lezen met lokale plekken in de wijkcentra.
  • We zorgen voor ‘een gesprek’ tussen inwoners, met lokale activiteiten en meer. Daarmee willen we verbindingen leggen tussen verschillende netwerken, bijvoorbeeld van jong en oud, hiertoe ook verschillende manieren van communicatie inzetten om groepen bijeen te brengen.
  • Een maatschappelijk pact op wijkniveau tegen discriminatie ‘als je aan één van ons komt, kom je aan ons allemaal’
  • Lokaal maatschappelijk ondernemen stimuleren we, vanuit de wijkcentra.
  • Uitwisseling van kennis en kunde tussen de verschillende wijken, zodat wijken in onze gemeente elkaar ook onderling kunnen versterken.
  • We kiezen ervoor de wijkcentra in elke wijk in eigendom van de gemeente te exploiteren.

Inwoners betrekken bij nieuwe plannen

Overheidstaken dienen zo dicht mogelijk bij de burger te worden georganiseerd. Belangrijk is om in een zo vroeg mogelijk stadium te vragen om mee te denken over nog te maken beleid. In het verleden zijn er door inzet van de PvdA stappen gezet, maar de gemeente toont nog onvoldoende lef en wil om inwoners écht te betrekken. We merken dat de zittende partijen er vaak voor kiezen om in raadswerkgroepen achter gesloten deuren invloed uit te oefenen, zonder krachtige inspraak van de inwoners. Wij willen dat anders en kiezen voor een frisse wind. Precies daarom heeft de PvdA Geldrop-Mierlo gevraagd om voortaan bij elk nieuw plan te beschrijven hoe inwoners van Geldrop-Mierlo daarbij worden betrokken.

Bij burgerparticipatie wordt vooraf de mate van invloed en de rol van de burger bepaald. Dit om te voorkomen dat er verkeerde verwachtingen worden gewekt.

Daarom wil de PvdA Geldrop-Mierlo dat:

• Het bestuur van Geldrop-Mierlo verder gaat met het ontwikkelen van burgerparticipatie, die meer inhoudt dan ‘inzage in bestemmingsplannen’;
  • Belangenverenigingen en maatschappelijke organisaties eerder betrokken worden bij het vormen van nieuw beleid en beslissingen die worden voorbereid;
  • Er een folder en website “burgerparticipatie/ interactieve beleidsvorming” komt;
  • We gaan werken met een lange termijnagenda t.b.v. burgerparticipatie;

Bruisende dorpskernen

Naast sterke wijken is het belangrijk om sterke dorpscentra te hebben. De centra van Geldrop en Mierlo zijn van groot belang om de leefbaarheid in onze gemeente te verbeteren. Het centrum van Mierlo en van Geldrop zijn flink aangepakt. Dit maakt wonen en winkelen in onze gemeente veel fijner en verbetert de leefbaarheid.

Als PvdA Geldrop-Mierlo hebben we ons hard gemaakt voor meer groen in de beide centra. Een groot deel van onze ideeën is overgenomen in de raad. Er blijft wel ruimte voor verbetering. Denk aan zaken als groen, meer kunst in de openbare ruimte, het voetgangersvriendelijk maken en houden van de openbare ruimte, veiligere oversteekplaatsen voor fietsers en goede stallingen. Dit is een korte opsomming van wat er moet gebeuren om van het centrum een “plek met hart” te maken. Om het een plek met hart te houden zal de gemeente daarnaast actief deel moeten blijven nemen in de ontwikkeling die erop volgt. Zo blijven de centra bruisend. De PvdA Geldrop-Mierlo vindt de volgende onderwerpen van groot belang in de centra:

• Dat de gemeente de visie voor een bruisend centrum bewaakt, en blijft ondersteunen.
  • De kernen moeten voetgangersvriendelijker worden gemaakt met sterkere aandacht voor toegankelijkheid en bereikbaarheid voor mensen met een beperking. Daarnaast ook met strikte handhaving op verkeer dat niet in het centrum hoort.
  • Wij zien graag nog meer groenvoorzieningen in Geldrop en Mierlo en pleiten voor een autoluw, Horecaplein dat autovrij wordt op de lange termijn.
  • We willen geen parkeren in de bossen rondom het kasteel.
  • Dat er geheel conform het “Plan beeldkwaliteit” wordt gekeken naar onze kernen, met verwijzingen naar ons culturele verleden.
  • We staan voor eerlijk parkeren, dat wil zeggen; we willen parkeren in het centrum van Geldrop weer gratis maken, zonder dat dit ten koste gaat van de sociale voorzieningen in onze gemeente. Het parkeren in Mierlo en bij de Coevering blijft wat ons betreft gratis.
  • We zetten meer mogelijkheden in om lege winkelpanden tijdelijk te gebruiken voor sociale activiteiten. We zien dit als een pop-up store’ idee met bijvoorbeeld een tijdelijk loket met een thema dat speelt (info duurzaamheid, etc.) of tijdelijk gebruik voor cursussen.
  • Naast winkelen, willen we graag dat mensen het centrum van Geldrop ook als verblijfsplek zien. We zetten daarom nog meer in op beleving en activiteiten en evenementen. We stimuleren bijvoorbeeld activiteiten voor jonge kinderen, zodat de ouders onbezorgd kunnen winkelen en daarna met het gezin een drankje of hapje kunnen doen.
  • We willen dan ook een uitnodigende omgeving in het winkelgebied:
    • Themaweken, ondersteunend met materialen en versieringen in het winkelgebied
    • Mogelijkheden tot zitten op mooie kleurrijke bankjes
    • Kunst en cultuur op straat
    • Een frequente schouw met winkeliers over verbeteringen (en die gelijk doorvoeren)
  • Koopavond willen we niet meer op donderdag, maar op vrijdag, waarbij de afspraak wordt gemaakt dat alle winkeliers dan ook écht open zijn.
  • Een code afstemmen dat activiteiten en uitjes vanuit het gemeentehuis en politieke partijen bij voorkeur worden ondernomen met winkels en horecagelegenheden in de eigen gemeente.