3.	EEN FRISSE WIND DOOR DE GEMEENTE

3. EEN FRISSE WIND DOOR DE GEMEENTE

Het vertrouwen in het democratisch bestuur is niet vanzelfsprekend. Daaraan moet je werken. Niet alleen door openheid en door efficiënt te zijn, maar ook door dienstbaar en integer te zijn en door ruimte te bieden aan meer invloed van de burger.

De PvdA Geldrop-Mierlo heeft hard gewerkt aan openheid vanuit de gemeente. Ons motto hierbij is ‘De gemeente is er voor de inwoners, niet andersom’. Wij vinden het belangrijk dat de politiek luistert naar de inwoners en dat er ruimte is voor een debat. Open en fris bestuur zorgt voor de beste besluiten. Daarbij is het ook van belang dat politici niet te lang op het pluche plakken.

Dit geluid wordt niet door iedere partij omarmt. Nog te vaak zien we dat er onder de vlag van ‘raadswerkgroepen’ kleine groepjes mensen uit de zittende partijen achter gesloten deuren belangrijke keuzes beïnvloeden. Wij verzetten ons tegen deze achterkamertjespolitiek en old-boys netwerk. Het is niet gezond voor de democratie als een kleine groep, vaak lang zittende, raadsleden meer invloed uitoefenen dan gemiddeld. Daarnaast zijn wij wars van machtspolitiek, maar werken we vanuit de inhoud en onze grondbeginselen.

Als PvdA Geldrop-Mierlo willen wij een sterke samenleving en een sterke democratie waarin inwoners van onze gemeente daadwerkelijk zien wat er gebeurt in de politieke arena en waarin ze invloed kunnen uitoefenen op het bestuur.

De gemeente is er voor ons allemaal

Er is de afgelopen jaren flink gewerkt aan duidelijkere communicatie naar de inwoners. Bij opmerkingen en klachten komt nu sneller en een duidelijk antwoord terug vanuit het gemeentehuis, teksten worden leesbaarder gemaakt en ook de website is toegankelijker gemaakt. Maar er zijn nog zeker stappen te zetten. Wat ons betreft is de gemeente veel meer met een menselijk gezicht zichtbaar in de wijken en wordt de drempel om advies en hulp te vragen sterk verlaagd.

Daarnaast zijn er stapjes gezet bij het betrekken van inwoners bij nieuwe plannen, de zogenaamde burgerparticipatie. Als PvdA Geldrop-Mierlo hebben we daar een trekkende rol in gespeeld. Echter, de voortgang ligt stil omdat andere partijen hier minder belang aan hechten. Wij zouden graag de burgerparticipatie in onze gemeente verder versterken.

• De gemeente zorgt voor lokale spreekuren in de wijkcentra, waar mensen kunnen binnenlopen met hun vragen. We sturen mensen niet van het kastje naar de muur, maar begeleiden hen.
  • Voor zorgvragen kunnen mensen terecht bij het ‘Zorgloket’, de nieuwe naam voor het CMD. Ook hier kunnen vragen laagdrempelig gesteld worden en zorgen we voor actieve begeleiding van mensen bij het vinden van de juiste ondersteuning.
  • Het is belangrijk dat we de inwoner goed horen. De gemeente luistert onbevangen naar elke inwoner. Ambtenaren volgen de cursus omgaan met vooringenomenheid. Het is aan de gemeente om daar dan vervolgens wel of niet een bepaalde actie aan te verbinden, waarbij communiceren over het vervolg erg belangrijk is.
  • De gemeente betrekt bij het vormen van beleid en ideeën op proactieve wijze de belangenorganisaties die onze gemeente rijk is en staat open voor elke vorm van gevraagd en ongevraagd advies.
  • We maken maatschappelijke afspraken tegen discriminatie (met scholen, politie, horeca, verenigingen.) en voeren deze als gemeente door, we hebben een voorbeeldfunctie.
  • Onze lokale identiteit is wat ons bindt: we komen allemaal uit Geldrop-Mierlo. De gemeente stimuleert een sterkere band tussen de inwoners, zowel in de wijken als in de hele gemeente.
  • Mensen kunnen anoniem hun zorgen uiten bij de gemeente.
  • Burgerparticipatie versterken we omdat het belangrijk is dat inwoners mee kunnen praten over de toekomstige plannen in hun wijk en gemeente. Dit betekent dat de gemeente nieuwe stappen gaat zetten om actiever aan de slag te gaan om inwoners te betrekken en om initiatieven uit de samenleving (zoals het idee van een burgerforum) kans van slagen te geven.
  • We willen een onafhankelijke lokale ombudsman, die mensen kan helpen als ze er niet meer uit komen. Als PvdA Geldrop-Mierlo werken we al jaren met een lokaal ombudsteam; daarmee zijn veel mensen geholpen. Een gemeente die er echt is voor de inwoners, zorgt ervoor dat zij een ombudsman heeft.

Een sterk lokaal en integer bestuur

Volksvertegenwoordigers en bestuurders moeten voldoen aan de hoogste eisen van integriteit en dienstbaarheid. Dienstbaarheid naar de inwoners en de gemeente staat voorop.

De gemeente Geldrop-Mierlo heeft kennis en kunde nodig om het groeiend takenpakket adequaat te vervullen en om het hoofd te bieden aan de sterk veranderende omgeving en samenwerkingsverbanden. De gemeente Geldrop-Mierlo staat voor tal van maatschappelijke, economische en bestuurlijke opgaven in combinatie met een behoorlijke druk op de financiële mogelijkheden. Als gevolg hiervan wordt in de toekomst een groot beroep gedaan op de bestuurskracht van onze gemeente. Daarom wil de PvdA Geldrop-Mierlo:

• Blijvende aandacht voor integriteit.
  • Een gezonde relatie tussen oppositie en coalitie, waarbij naar elkaar wordt gewerkt en meer wordt samengewerkt in het belang van de inwoners. Wij kiezen voor politiek op basis van grondbeginselen en inhoud, niet op basis van macht.
  • Dat we de afspraak in de gemeenteraad maken dat raadsleden niet langer dan 12 jaar in de raad blijven. Het is niet goed voor de kwaliteit van de raad en de politiek als mensen heel lang op het pluche blijven plakken. Op die manier staan ze in de weg van nieuw talent en worden keuzes vaker op de automatische piloot genomen. Er zijn nog veel meer nadelen van lang op dezelfde plek zitten, maar kort gezegd hoort ook in de raad een frisse wind te waaien.
  • We staan achter de jongerenraad en zien graag dat hun rol wat verandert naar ‘meepraten’ in de gemeenteraad, mogelijk zelfs met eigen budget om zaken voor elkaar te krijgen.
  • We staan achter het idee van een jongerenburgemeester, maar willen wel dat de jongerenraad daar een keuze in maakt. Het gaat tenslotte over de jeugd en zij weten wat daar speelt.
  • We willen verder investeren in de kwaliteit van de raad door meer scholing aan te bieden.
  • Een krachtige democratische controle op de nieuwe taken van de gemeente Geldrop-Mierlo, open voor alle partijen en inwoners.
  • Transparantie met betrekking tot financiering politieke partijen en openbaarheid van hoofdfuncties, nevenfuncties en overige “financiële” belangen van College en Raad. Sleutelwoorden zijn: zorgvuldigheid, openheid en controleerbaarheid.
  • Geen raadswerkgroepen die achter gesloten deuren belangrijke besluiten beïnvloeden, waarbij ook duidelijke verslaglegging ontbreekt.

Samenwerkingsverbanden

Gemeenschappelijke regelingen:

De gemeente Geldrop-Mierlo kent tientallen regionale samenwerkingsverbanden. Hier een aantal daarvan:

·         Stedelijk gebied Eindhoven

·         Metropool Regio Eindhoven

·         Veiligheidsregio Brabant Zuid-Oost

·         Omgevingsdienst Brabant Zuid-Oost

·         GGD Brabant Zuid-Oost

·         Senzer

·         Cure afvalbeheer

·         Dienst Dommelvallei

·         Plusteam

Er komen steeds meer taken af op de gemeente Geldrop-Mierlo. Om het hoofd te bieden aan deze druk werkt de gemeente steeds meer samen in verschillende samenwerkingsverbanden in de regio. Dit is nodig om ervoor te zorgen dat de inwoners van Geldrop-Mierlo goede dienstverlening krijgen. Dat gebeurt in de vorm van een Verbonden Partij of in samenwerkingsverbanden met één of meerdere omliggende gemeenten.

Als PvdA Geldrop-Mierlo vinden we dat we als vierde gemeente in deze regio een daadkrachtiger bestuur nodig hebben. Men moet niet afwachten, zoals nu te vaak gebeurt, maar een proactieve houding aannemen.

Daarom wil de PvdA Geldrop-Mierlo:

• Meer democratische zeggenschap binnen samenwerkingsverbanden;
  • Uitgaan van “zelf doen” door de gemeente, maar uitbesteden en samenwerken wanneer de kennis niet direct in huis is en een duidelijk kader gesteld kan worden op het gebied van kosten en kwaliteit;
  • Betrekken van de mensen die het werk uitvoeren bij het opstellen van de kaders en werkafspraken met als uitgangspunt dat goede kwaliteit van werk gewaarborgd is en blijft.

De Omgevingswet

De toekomstige Omgevingswet biedt de gemeente de mogelijkheid om de verbinding tussen wonen, de openbare ruimte en gezondheid beter te leggen. Onze gemeente moet daarvoor een omgevingsvisie maken, die de basis is voor alle deelvisies onder andere op het gebied van wonen, mobiliteit en ruimte. Wij vinden het belangrijk dat inwoners goed gehoord worden bij het opstellen van deze visie en werkkaders.

Onze keuzes bij de omgevingswet:

• Voor de invoering van de omgevingsvisie stellen we een participatieverordening vast, waarin duidelijk is waar bewoners op mogen rekenen bij de ontwikkeling en uitvoering van projecten.
  • Door middel van een startnotitie en stedenbouwkundige plannen, die door de raad worden vastgesteld, sturen we bij ontwikkelingen in de ruimtelijke ordening aan de voorkant.
  • De gemeente voert regie op de ruimtelijke ordening.
  • Als mengvormen van wonen en werken bijdragen aan het behoud van de leefbaarheid en aan de woonbehoefte, stellen we de scherpe scheiding tussen de functies van wonen en werken in de ruimtelijke ordening ter discussie.
  • Groen en natuur zijn enorm belangrijk. In de ‘oude’ bestemmingsplannen had de gemeente de mogelijkheid om te zorgen voor voldoende bescherming van het groen, natuur en de belangen van bewoners. In de Omgevingswet ligt de nadruk op de initiatiefnemers en het idee van ‘het moet toch kunnen tenzij’. Dit mag geen nadelige effecten hebben op ons groen en onze natuur.