7.	EEN SOCIALE GEMEENTE WAARIN IEDEREEN ZICH THUIS VOELT

7. EEN SOCIALE GEMEENTE WAARIN IEDEREEN ZICH THUIS VOELT

Wij kiezen voor een gemeente waar iedereen meetelt en meedoet.  We zorgen er met elkaar voor dat iedereen volwaardig en met respect mee kan doen. Dit geldt voor jong en oud, voor alle lagen van de bevolking en natuurlijk ook ongeacht je geslacht, achtergrond, seksuele voorkeur, godsdienst of levensovertuiging. We helpen elkaar als je het moeilijk hebt. Bijvoorbeeld als je in de bijstand zit of in armoede leeft, zorgen we voor extra hulp. Samen maken we van Geldrop-Mierlo een gemeente waar iedereen zich thuis voelt.

Minimabeleid en armoedebestrijding

De PvdA Geldrop-Mierlo accepteert geen armoede. Armoede geeft achterstand en leidt tot sociale uitsluiting. Het heeft een enorm negatieve invloed op de kwaliteit van leven door onder andere stress en schaamte. Een acceptabel inkomen hebben is van groot belang voor zelfstandigheid. Mensen met een laag inkomen, ook zzp’ers, moeten dezelfde mogelijkheden krijgen om zichzelf te ontplooien en te participeren als ieder ander.

Er is aardig wat geregeld vanuit de gemeente, maar vaak weten de mensen de weg niet of lopen ze tegen moeilijke formulieren aan. Daarnaast is er een grote groep mensen die tussen wal en schip valt; zij hebben geen recht op bijstand maar leven wel in armoede. Voor hen zijn er allerlei maatschappelijk initiatieven, maar die kan men soms moeilijk vinden.

Er komen vanuit Den Haag elk jaar allerlei financiële middelen naar de gemeente om armoede te bestrijden. Deze worden echter lang niet allemaal (helemaal) ingezet voor dat doel. Dat moet anders.

Daarom willen wij:

• Preventie is uitgangspunt. We willen inwoners ondersteunen die schulden dreigen op te bouwen of in de ‘armoedeval’ terecht dreigen te komen. Armoede voorkomen is beter dan genezen, daar willen we op sturen.
  • Mensen met schulden hebben recht op schuldhulpverlening, zonder wachtlijst, snel ingrijpen voorkomt extra problemen.
  • Tegemoetkomingen en kwijtscheldingen zijn instrumenten die hierbij ingezet kunnen worden. Het is belangrijk dat onze inwoners de voorzieningen die er zijn om hun te helpen kunnen vinden en ze ook aanspreken. We willen voorkomen dat mensen door slechte toegankelijkheid, vindbaarheid of door schaamte voorzieningen niet aanspreken en in grotere problemen terecht komen.
  • Om de bekendheid en toegankelijkheid van hulp tegen armoede te verbeteren willen we een goed bijgewerkte sociale kaart van de gemeente, die minimaal één keer per twee jaar huis aan huis verspreid wordt.
  • De gemeente gaat zich actiever opstellen om de samenwerking tussen organisaties die (onder andere) bezig zijn met armoedebestrijding te versterken en compleet te maken.
  • De gemeente zorgt voor goede ruimte, degelijke accommodaties en ondersteuning voor sociale organisaties, zoals bijvoorbeeld de voedselbank.
  • Specifieke initiatieven om mensen die in armoede leven te helpen krijgen steun van de gemeente; bijvoorbeeld ter voorkoming van menstruatiearmoede, energiearmoede en initiatieven als de weggeef-kast.
  • We willen dat de gemeente meer inhoudelijke hulp organiseert door bijvoorbeeld invoeren van Sociale raadslieden. Zij ondersteunen mensen die door het veelvoud van regels en regelingen door de bomen het bos niet meer zien. Wij willen dat onze inwoners op een goede manier geholpen worden en op weg geholpen worden, meer dan alleen hulp bij het invullen van ingewikkelde formulieren. Als mensen er zelf niet goed uit komen, is sociaal raadsliedenwerk dé manier om ze te adviseren en begeleiden, met name op het complexe juridisch vlak van sociale vraagstukken. Dit element is belangrijk, maar een witte vlek in de ondersteuning die onze gemeente zelf kan bieden.
  • We willen 100% zekerstellen dat middelen voor armoedebestrijding ook écht ingezet en gebruikt gaan worden voor dit doel.
  • De bijstandsnorm in onze gemeente verhogen van 120% naar 130%.
  • De PvdA Geldrop-Mierlo wil collectieve mogelijkheden creëren voor de goedkopere levering van energie, bijvoorbeeld door middel van het gemeentelijk duurzaamheidsbedrijf.
  • De collectieve aanvullende zorgverzekering zal uitgebreid worden met de afkoop van het wettelijk eigen risico in de zorgverzekering en wordt beschikbaar voor inkomens tot 130% van het minimum loon.
  • Als de bestaanszekerheid in gevaar is, krijgen minima extra ondersteuning om er weer bovenop te komen.
  • We willen mensen zelfvertrouwen geven en laten zien dat ze ertoe doen. Dit kan door bijvoorbeeld mensen in de bijstand meer de (vrijwillige) mogelijkheid te geven om zich in te zetten in vrijwilligerswerk of maatschappelijke dienstverlening.
  • Vanzelfsprekend mag dit vrijwilligerswerk niet leiden tot problemen met het vinden van “normale” arbeid of verdringing op de arbeidsmarkt;

Armoede is geen kinderspel

Nog minder dan volwassenen kiezen kinderen voor armoede. Wij vinden dat alle kinderen mee moeten kunnen doen in Geldrop-Mierlo. Daarvoor is extra aandacht nodig voor de bestrijding van armoede bij hen.

• We willen dat er een kindpakket komt. Hiermee kunnen alle kinderen, onafhankelijk van het inkomen van hun ouders, meedoen aan sport- (zoals gratis zwemles) en cultuuractiviteiten. De PvdA Geldrop-Mierlo wil dat er voldoende geld voor gereserveerd wordt. Dit wordt tenslotte al beschikbaar gesteld vanuit Den Haag. Belangrijk is dat het geld op de daarvoor bedoelde wijze wordt ingezet, het helpen van kwetsbare kinderen.
  • Ook werkende ouders met een inkomen tot 130% van het minimumloon kunnen straks een beroep doen op dit kindpakket. Kinderen die opgroeien in achterstand hebben gelijke rechten op ontplooiing, door invoering van het kindpakket zorgen we voor een goede start.
  • We zorgen ervoor dat mensen weten waar ze terecht kunnen als ze in de problemen zitten. Vooral de groep die tussen wal en schip zit kan moeilijk de organisaties vinden. De communicatie op dat vlak wordt fors verbeterd, zodat ook deze mensen geholpen worden.

Schulden

Schulden komen voor in alle lagen van de bevolking, ook bij mensen met een goede baan of een eigen bedrijf/zzp. De gemeente helpt iemand met schulden door middel van gesprekken, coaching en doorverwijzing naar de juiste hulpverleners, in woorden die men begrijpt (dat geldt ook voor statushouders). PvdA Geldrop-Mierlo wil dat de gemeente met schuldeisers en hun deurwaarders en incassobureaus afspraken maakt waarbij rekening wordt gehouden met de omstandigheden. Dit om te voorkomen dat mensen verder de armoede in worden gedrukt. Inningskosten vormen bijvoorbeeld soms het merendeel van de schuld en moeten dus omlaag. Jongeren krijgen al vroeg op school voorlichting over het omgaan met geld. Zo kunnen schulden op latere leeftijd voorkomen worden. Dit alles betekent voor de komende raadsperiode dat:

• De gemeente biedt, ter voorkoming van schulden, mensen met een bijstandsuitkering gratis het beheer aan van hun vaste lasten zoals woonlasten en zorgverzekering. Bewind-voering is relatief duur en niet altijd effectief. De PvdA Geldrop-Mierlo wil dat de gemeente dit dan ook in eigen hand neemt.
  • Schuldhulpverlening is en blijft maatwerk. Met saneren, budgetbeheer, begeleiding, voorlichting en terugbetalingsregelingen brengen we mensen terug op het financieel gezonde spoor. Wachtlijsten hierin willen wij niet zien;
  • De PvdA Geldrop-Mierlo wil dat instanties minder langs elkaar heen werken als het gaat om schulden en armoedebestrijding. De gemeente krijgt een coördinerende rol op het gebied van schuldenpreventie.

Samenleven met vertrouwen

De PvdA Geldrop-Mierlo werkt op basis van vertrouwen en kansen in de samenleving. Puur sturen op controle en straf werkt niet stimulerend. Sterker nog; dit kost meer geld en stompt mensen af. Uiteraard blijft in een aantal gevallen toezicht nodig, maar niet als doel, maar als middel om onjuist gebruik te voorkomen.

Wij willen mensen positief stimuleren. Mensen zijn in de basis zelfredzaam en willen vooruit in het leven en zich nuttig maken. Niet iedereen is daar volledig toe in staat en dan is begeleiding en hulp nodig. De insteek is positief en gericht vanuit de persoon zelf. We hebben aandacht voor laaggeletterdheid.

De PvdA Geldrop-Mierlo is nieuwsgierig naar nieuwe vormen van het bieden van bestaanszekerheid aan mensen. Er is vertrouwen in de intrinsieke motivatie van mensen om het beste uit zichzelf te halen. Daarom willen wij kijken wat de mogelijkheden in onze gemeente zijn voor een basisinkomen.

De gemeente helpt deze mensen invulling te geven aan hun leven, zoals met bijvoorbeeld vrijwilligerswerk. Het voorkomen van sociale uitsluiting en tegengaan van schulden staat daarbij voorop.  Het aanvragen van een uitkering, schuldhulpverlening of minimabijdrage verloopt snel en zonder wachtdagen.

Dit alles betekent voor de komende raadsperiode dat:

• Er zullen cursussen en coaching worden aangeboden om de afstand van de arbeidsmarkt te verkleinen en om mensen te helpen hun talent te vinden en versterken.
  • Actieve voorlichting over inkomensondersteuning moet ervoor zorgen dat mensen optimaal gebruik maken van de beschikbare voorzieningen.
  • We hebben oog voor analfabetisme en laaggeletterdheid en maken dit bespreekbaar. Daarbij ondersteunen we initiatieven om leesvaardigheden van inwoners te verbeteren.
  • Overal waar mogelijk stimuleren wij social return. Dat wil zeggen dat we organisaties en bedrijven die met de gemeente te maken hebben stimuleren om iets terug te doen voor de maatschappij. Bijvoorbeeld door mensen met afstand tot de arbeidsmarkt kansen te bieden, te werken aan sociale cohesie of duurzaamheid.
  • Wij willen een grondig praktijkonderzoek naar een vorm van basisinkomen.
  • Geld en tijd steken we meer in begeleiding met een menselijk gezicht, dan in allerlei controleacties die duur en ineffectief zijn.
  • Het is een taak van de gemeente om de sociale organisaties, die mensen ondersteunen voor een menswaardig bestaan, dienstbaar en met vertrouwen te helpen. Denk bijvoorbeeld aan de Voedselbank, Hart voor Elkaar, Stichting Leergeld en Kloffie & Co.

Goede toegankelijkheid voor iedereen

We willen dat iedereen mee kan doen en zich thuis voelt in onze gemeente. Dat geldt ook voor mensen met een beperking, die soms moeite hebben om zich vrij te bewegen in de centra, wijken en buurten van Geldrop-Mierlo. Het is erg belangrijk dat de straten en stoepen, openbare gebouwen, wijkcentra en winkels in onze wijken en dorpscentra goed toegankelijk voor iedereen. We houden ons daarbij aan de richtlijnen van het verdrag van de VN:

• Toegankelijkheid is de norm en ontoegankelijkheid wordt de uitzondering
  • Bereikbaarheid, Toegankelijkheid en Bruikbaarheid (BTB) wordt bij elk nieuw herinrichtingsplan of bouwplan getoetst, waarbij de mening van belangenorganisaties wordt meegenomen.
  • Faciliteiten dienen te alle tijden beschikbaar te zijn en in geval ze niet werken, met spoed weer beschikbaar te maken.
  • Meer aandacht voor en educatie over mensen met een beperking. We vragen ook de scholen om hier aandacht aan te schenken en faciliteren indien gewenst. Bijvoorbeeld met scholen de wijk in gaan (en bv. met een rolstoel de wijken in)
  • We stimuleren de sportclubs om mensen met een beperking ook te laten deelnemen.
  • We koppelen het onderwerp aan (culturele) evenementen. Bijvoorbeeld een speciaal moment op de kermis (denk aan de auti-dag op de kermis in Volkel of zo)
  • We auditen winkels, verenigingen, scholen en openbare panden op BTB en ondersteunen bij het verbeteren van de toegankelijkheid voor iedereen.
  • In de aanpak van Wijkontwikkelingsplannen nemen we de bereikbaarheid en toegankelijkheid in de openbare ruimte (bijvoorbeeld stoepen, kruispunten) expliciet mee in de verbeterpunten.
  • De gemeente gaat zich actiever bemoeien op het gebied van Openbaar Vervoer om de bereikbaarheid in de regio te verbeteren.
  • Mobiliteit is een belangrijk element voor ouder worden op een prettige manier. Wanneer autorijden of fietsen niet meer gaat, moeten er alternatieven zijn. Wij zetten daarbij in op persoonlijke mobiliteit; dat je van deur-tot-deur vervoerd kan worden. Deze mobiliteit moet van goede kwaliteit zijn. We kiezen niet uitsluitend voor vervoer door middel van buslijnen, omdat dit veel minder flexibel is en niet direct aansluit op de behoefte van iedereen, bijvoorbeeld mensen die slecht ter been zijn.

Een LHBTI-vriendelijke gemeente

Ieder mens is uniek, we hebben allemaal een andere achtergrond, kleur, sekse, talent en kijk op het leven. Die verschillen samen maken onze gemeente een interessante en bruisende plek om te wonen. Wij geloven niet in een samenleving waarin iedereen precies volgens de norm moet zijn. Door verschillende ideeën bij elkaar te brengen komen we samen tot inzichten die ons allemaal verder vooruithelpen. Eén en één is drie.

Discriminatie is helaas nog aan de orde van de dag. De PvdA Geldrop-Mierlo vindt dat iedereen in de gemeente in gelijke gevallen, gelijk behandeld dient te worden: ongeacht godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, seksuele voorkeur of geslacht. De PvdA Geldrop-Mierlo steunt daarom initiatieven om discriminatie tegen te gaan en heeft hierin een kartrekkersrol.

In de afgelopen periode heeft de PvdA Geldrop-Mierlo hard gewerkt aan het verbeteren van de positie van LHBTI-inwoners; lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuelen, transgenders en interseks mensen. De gemeente neemt haar voorbeeldfunctie om te werken aan acceptatie nu veel serieuzer. Dit is niet alleen zichtbaar omdat men de regenboogvlag uit hangt op ‘coming out day’ maar ook in de diensten van de gemeente. Aandacht voor de precaire situatie van veel LHBTI’ers, jong en oud, is van groot belang. Met name op gebied van zorg, sport en werk.

We hebben de volgende standpunten:

• Het gelijkheidsbeginsel en het discriminatieverbod – allen die zich in Geldrop-Mierlo bevinden worden in gelijke gevallen gelijk behandeld – zijn voor ons uitgangspunt en eigenlijk vanzelfsprekend.
  • Het LHBTI-beleid in Geldrop-Mierlo moet meer handen en voeten krijgen; niet alleen met regenboog uitingen op straat maar ook in het handelen van de gemeente en aanbieden van diensten. Daarnaast vragen we specifiek aandacht voor LHBTI-voorlichting op scholen en ouderencentra.
  • Het is belangrijk dat verschillende mensen elkaar beter leren kennen, zodat ze elkaar beter begrijpen. Dit versterkt en verrijkt de samenleving in onze gemeente op verschillende manieren. We willen dit in de wijken doen, maar ook over de gehele gemeente Geldrop-Mierlo. De verbinding tussen beide kernen is nu nog erg los. We kunnen meer bereiken door, vanuit de eigen identiteit, meer samen op te trekken.

Inburgering van statushouders

We kiezen voor een gemeente die een veilige haven wil bieden aan vluchtelingen uit onveilige landen en oorlogsgebieden.

Door oorlogsgeweld zijn grote groepen vluchtelingen de afgelopen jaren naar Nederland gekomen, denk bijvoorbeeld aan mensen uit Syrië en de groep Afghanen die Nederlandse troepen hebben ondersteund en nu op de vlucht zijn voor het Taliban regime. Op landelijk niveau wordt bepaald wie van de vluchtelingen terecht kan komen in ons land, omdat het te onveilig is om terug te keren. Deze statushouders worden vervolgens toegewezen aan gemeenten, zoals ook Geldrop-Mierlo. Wij pleiten voor een duidelijke en snelle aanpak: direct aan de slag met opleiding, werk en taal. Integreren en participeren staan voorop. De gemeente is per 1 januari 2022 verantwoordelijk voor inburgering. Dit zijn de belangrijkste punten waar wij ons voor inzetten:

• We willen dat de gemeente zo snel mogelijk (al in het AZC) een persoonlijk inburgeringsplan maakt met degene die naar Geldrop-Mierlo komt, om zo een vliegende start te kunnen maken. Daarbij is persoonlijk contact belangrijk, met één centrale begeleider; aansturen op persoonlijke zelfstandigheid.
  • Prioriteit nummer 1 is daarbij: de taal leren. Wat ons betreft al direct na toewijzing, ook al zit de statushouder nog in het AZC. De Nederlandse taal is de sleutel tot de samenleving. Om dit te leren betekent het soms ook dat er eerst gewerkt moet worden aan analfabetisme en laaggeletterdheid in de eigen taal.
  • Het taalonderwijs willen we regelen met gerespecteerde, betrouwbare en bewezen opleidingscentra, bijvoorbeeld het ROC of andere gecertificeerde instellingen. De commerciële partijen die statushouders taalles geven vinden wij niet geschikt. Doorgaans willen die alleen geld verdienen, zonder oog voor resultaat of kwaliteit.
  • Leraren zijn geschoold in het schoolvak burgerschap en sociale vaardigheden
  • Het inburgeringsonderwijs sluit zo goed mogelijk aan op regulier onderwijs zodat slagingspercentage en doorstroming omhooggaat.
  • De 2e prioriteit is het activeren van de statushouders, om ze mee te laten doen in onze samenleving. Werken en leren zijn belangrijk, het taalonderwijs behoort dus in te haken op het toekomstige werk. We leggen daarbij de nadruk op het begeleiden naar werk dat nodig is in Nederland, om zo een steentje bij te dragen. Dit mag in het begin ook vrijwilligerswerk zijn.
  • Er dient goede begeleiding te zijn op gebied van sociale integratie, financiën en juridische zaken. Met aandacht voor het psychische welzijn.

Inzet op monitoring voortgang inburgering aan de hand van kritische succesfactoren (KPI’s), zodat we kunnen volgen hoe het gaat met de inburgering in Geldrop-Mierlo.