9.	VEILIGHEID EN HANDHAVING

9. VEILIGHEID EN HANDHAVING

Geldrop-Mierlo is de laatste tijd vaak negatief in het nieuws. Het is niet fijn om op maandagochtend op je werk te worden geconfronteerd met opmerkingen als “Het was dit weekend weer raak in jullie criminele gemeente”.

De aanpak op gebied van veiligheid en handhaving moet worden verbeterd. De PvdA Geldrop-Mierlo wil regelgeving die duidelijk en eenvoudig is. De regels moeten daarnaast hanteerbaar, controleerbaar en eenvoudig zijn. Handhaving van wat we afspreken is belangrijk voor het vertrouwen dat burgers hebben in hun bestuur.

Om tot een effectieve handhaving te komen, kan de gemeente niet zonder een actieve rol van de inwoners. Wij willen dat het bestuur de meldingen van de inwoners serieus neemt, bijvoorbeeld bij het melden van overlast. Ze moeten daarom eenvoudig melding kunnen doen van ongewenste situaties en erop kunnen vertrouwen dat de gemeente adequaat optreedt.

Hiervoor is het belangrijk dat de gemeente en de politie voldoende handhavingscapaciteit hebben en de juiste prioriteiten zetten. Doel is een veilige leef- en werk omgeving. Hierbij heeft de gemeente een brede rol waarbij niet alleen criminaliteit maar ook overlast aandachtspunten zijn. Inwoners en bedrijven zijn zelf ogen en oren in hun directe omgeving.

Bewoners moeten op de overheid kunnen rekenen als het om veiligheid gaat. Handhaving en toezicht is hierbij een middel en geen doel. Het gemeentelijke beleid moet gebaseerd zijn op het voorkomen van problemen en optreden als dat nodig is.

In Geldrop-Mierlo geldt simpelweg dat je je aan de regels houdt. Wanneer je dat niet doet wordt adequaat ingegrepen.

Dit gaan we doen:

• Kleine ergernissen zijn er nog overal in onze gemeente. De twee belangrijkste zijn hondenpoep en zwerfafval in de wijken. Deze verdienen aandacht. We kiezen voor een structurele aanpak om deze problemen te voorkomen en er sterker op te controleren.
  • Vuurwerkoverlast dient beter aangepakt te worden vóór en na oud en nieuw. We zorgen in die periode voor meer prioriteit voor dit type overlast en meer blauw op straat. Ook de BOA’s worden op logischere momenten en plekken ingezet.
  • De gemeente zet zich actief in voor het ondersteunen van “buurtbemiddelaars.” Deze worden ingeschakeld bij conflicten tussen buren door bijvoorbeeld politie en woningbouwvereniging.
  • Wij gaan met woningbouwcorporaties in gesprek over de terugkeer van huismeesters.
  • Wangedrag en criminaliteit onder jongeren wordt zoveel mogelijk voorkomen met een sluitende aanpak.
  • We gaan als gemeente een rol pakken in de bestrijding van cybercriminaliteit.
  • Wij staan voor een goede aanpak van huiselijk geweld: registratie, hulpverlening en optreden tegen de daders.
  • Er komt een voorlichtingscampagne hoe mensen de brandveiligheid van hun woning kunnen verbeteren.
  • Structureel vindt er overleg plaats met de horeca-eigenaren, teneinde de veiligheid rondom de kroegen te waarborgen.
  • Overlast door bedrijven wordt serieus genomen. Binnen 24 uur na een melding over overlast, zal een toezichthouder een eerste gesprek hebben met klager. Door extra preventieve controles wordt overlast zoveel mogelijk voorkomen.