Mantelzorger, meld je aan bij de gemeente!

Door Paul Elsendoorn op 10 december 2020

Helaas zijn mantelzorgers nu niet beter af met hulp en ondersteuning, dan in 2015. Zo blijkt uit een vandaag verschenen rapport van het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP) “Blijvende bron van zorg”. In onze gemeente kennen we onze mantelzorgers amper. We hebben ze niet in kaart. Daarom is ondersteuning bieden moeilijk. De situatie voor de mantelzorger verslechtert, dit beeld zien we in geheel Nederland. De kijk van PvdA Geldrop-Mierlo wordt bevestigd, dat blijkt uit het vandaag verschenen rapport waarin wordt gesignaleerd dat er nog veel mis is.

Bijna 5 miljoen mantelzorgers in Nederland

Het aantal mantelzorgers in Geldrop-Mierlo neemt van 8 duizend in 2016 toe naar bijna 10 duizend nu, eind 2020. Dit komt door het stijgende aantal ouderen dat hulp en ondersteuning nodig heeft.  Ook het aantal overbelaste mantelzorgers neemt in absolute aantal toe naar meer dan 600.  Net als in 2016 voelt één op de tien mantelzorgers zich ernstig belast. PvdA Geldrop-Mierlo vindt het niet goed dat er in de afgelopen jaren dus geen winst is geboekt in het terugdringen van het percentage ernstig belaste mantelzorgers.

Weg naar ondersteuning voor veel mantelzorgers onbekend

Meer mantelzorgers dan voorheen zorgen voor een naaste, zonder dat er professionele zorg is ingezet in de zorgsituatie. Op dit moment is dat 41%, een flinke stijging want in 2014 was dat nog 32% (SCP “Blijvende bron van zorg”). Ook blijkt uit het onderzoek dat respijt vaker wordt ingezet als mantelzorgers zich al erg belast voelen. In 2014 werd respijtzorg nog vaker preventief ingezet, om te voorkomen dat de belasting te hoog op liep. Daarnaast is weg naar mantelzorgondersteuning voor veel mantelzorgers nog onbekend. Slechts een klein deel weet zeker waar zij terecht kunnen voor informatie en ondersteuning. En een nog kleiner deel van de mantelzorgers maakt gebruik van gemeentelijke ondersteuning zoals informatie en advies of respijtzorg. De groep mantelzorgers die al ernstig belast is, weet nog minder goed de weg te vinden naar ondersteuning.

Begrip en waardering

Mantelzorgers hebben ook behoefte aan begrip en waardering. Voor veel mantelzorgers die nu nog geen ondersteuning ontvangen, is dit iets waarmee ze het meest geholpen zouden zijn. Mantelzorgers willen serieus worden genomen en wensen erkenning voor hun inzet. Maar dan is het wel noodzakelijk dat zij zich laten registreren.  Dit kunt u doen door een een mail te sturen naar [email protected]. Of bel het CMD, het zorgloket van Geldrop-Mierlo 040 289 38 99.

Verlicht de ervaren belasting

Het toenemende aantal overbelaste mantelzorgers betekent juist dat verlichting en ondersteuning van groot belang is.  Geldrop-Mierlo moet proactief contact zoeken met kwetsbare mantelzorgers om hen ondersteuning te bieden, zodat zij zich minder belast voelen.

Oormerken geld voor mantelzorg

Zeker gezien de stijging van het aantal mantelzorgers, is het nodig geld te reserveren om hen te ondersteunen.  Daarom vindt PvdA geldrop-Mierlo het van groot belang om het geld dat gereserveerd is voor mantelzorgers te oormerken, zodat het geld ook aan mantelzorg wordt besteed.  Wij blijven ons hier hard voor maken.

Download het SCP rapport Blijvende bron van zorg

Paul Elsendoorn

Mijn naam is Paul Elsendoorn. Ik woon al meer dan 47 jaar in Mierlo en ben een echte ondernemer. In Mierlo ben ik rijschoolhouder geweest, heb ik producten ontwikkeld en zorg ik nu voor onderkomen voor organisaties en bedrijven in ons bruisende dorp. Ik heb drie dochters en negen kleinkinderen, die bijna allemaal nog in

Meer over Paul Elsendoorn