Prettig ouder worden met goede zorg thuis

Door Paul Elsendoorn op 14 maart 2018

Veel mensen maken zich druk over de zorg en of deze wel goed blijft. De gemeente heeft flink wat verantwoordelijkheid over de zorg. De WMO wordt door hen uitgevoerd, dat is zorg en ondersteuning bij mensen thuis. Voor de PvdA Geldrop-Mierlo is het belangrijk dat het prettig ouder worden is én blijft in onze gemeente. Wij als PvdA Geldrop-Mierlo werken er hard aan om mensen zekerheid te geven op goede zorg die bij hen past.

Het is vooral prettig om oud te worden in de vertrouwde omgeving. We willen mensen de kans bieden om zolang mogelijk thuis of in de eigen wijk te blijven wonen. Dat betekent dat er zorg dichtbij moet zijn. De PvdA wil deze organiseren door sterke wijkcentra met een wijkverpleegkundige die bij de mensen thuis komt. Op die manier is de zorg persoonlijk, menselijk en weet de gemeente wat er moet worden gedaan om de juiste zorg te bieden.

Daarnaast is het belangrijk om op tijd rekening te gaan houden met wat het betekent om ouder te wonen in je eigen huis. Daarom wil de PvdA Geldrop-Mierlo het initiatief ‘wonen met gemak’ opstarten. Dit bestaat al in Deurne en is een succes. Het gaat om een samenwerkingsvorm waarbij mensen duidelijk advies en informatie krijgen over hoe men op een praktische manier kan regelen op een goede manier in het eigen huis te blijven wonen. Daar kan je niet vroeg genoeg over geïnformeerd worden, om onzekerheid tegen te gaan en met vertrouwen de toekomst in te kijken.

De PvdA Geldrop-Mierlo maakt zich sterk voor goede zorg. Niet alleen in woorden, maar ook daden. Dit is wat we de afgelopen jaren hebben bereikt:

• Huishoudelijke hulptoelage ingevoerd, om meer mensen toegang te geven tot hulp in de huishouding.
  • Mantelzorg beleid afgedwongen waardoor mantelzorgers op veel meer ondersteuning van de gemeente kunnen rekenen.
  • Onafhankelijke begeleiding bij keukentafel-gesprekken, zodat mensen heel goed duidelijk kunnen maken wat ze écht nodig hebben om de juiste zorg te krijgen.

Dergelijke belangrijke zaken blijven we verdedigen. Daarnaast willen we de komende jaren veel meer aandacht om vereenzaming tegen te gaan.

Hoe krijgen wij onze ideeën voor elkaar? Dat is een kwestie van Durven en Doen! Maar daarvoor hebben we wel uw steun nodig.

Hier vind u meer over onze standpunten over ouder worden in Geldrop-Mierlo.

Paul Elsendoorn

Mijn naam is Paul Elsendoorn. Ik woon al meer dan 47 jaar in Mierlo en ben een echte ondernemer. In Mierlo ben ik rijschoolhouder geweest, heb ik producten ontwikkeld en zorg ik nu voor onderkomen voor organisaties en bedrijven in ons bruisende dorp. Ik heb drie dochters en negen kleinkinderen, die bijna allemaal nog in

Meer over Paul Elsendoorn