Raad Geldrop-Mierlo doet oproep tegen bezuinigingen

Door Paul Elsendoorn op 19 februari 2024

“Zonder geld geen gemeente”, zo luidde de titel van de oproep die afgelopen maandag in de gemeenteraad van Geldrop-Mierlo werd besproken. De volksvertegenwoordigers maken zich zorgen over de bezuinigingen op het gemeentefonds, die voor 2026 zijn gepland. In het kader van de kabinetsonderhandelingen in Den Haag werd een signaal afgegeven aan de informateur en onderhandelaars.

Initiatiefnemer Paul Elsendoorn van de PvdA Geldrop-Mierlo vertelt: “Geld weghalen gaat er ongetwijfeld voor zorgen dat onze gemeente haar taken niet meer naar behoren kan uitvoeren. Wij als raadsleden staan het dichts bij de inwoners van onze gemeente, en zijn als geen ander in staat veel van de huidige problemen op te lossen. Maar we zijn geen raadslid geworden om onze gemeente kapot te bezuinigen.”

Als Den Haag gaat bezuinigen op de gemeente gaat dat ten koste van lokale voorzieningen. Dat gaan de inwoners merken. Paul Elsendoorn maakt zich zorgen over de gevolgen die dat gaat hebben op de aanpak van grote maatschappelijke opgaven zoals woningbouw, zorg voor jongeren en ouderen, klimaat en energietransitie.

De oproep van de PvdA werd mede ingediend door de partijen DPM en Samen. Na discussie schaarden bijna alle raadsleden zich hier unaniem achter. Alleen de lokale VVD fractie stemde tegen.

Paul Elsendoorn

Mijn naam is Paul Elsendoorn. Ik woon al meer dan 47 jaar in Mierlo en ben een echte ondernemer. In Mierlo ben ik rijschoolhouder geweest, heb ik producten ontwikkeld en zorg ik nu voor onderkomen voor organisaties en bedrijven in ons bruisende dorp. Ik heb drie dochters en negen kleinkinderen, die bijna allemaal nog in

Meer over Paul Elsendoorn