08. Goede huizen in Geldrop-Mierlo

Iedereen verdient een goed dak boven zijn of haar hoofd. Voor veel mensen, of het nu starters, doorstromers of ouderen zijn, is dat nu onvoldoende bereikbaar. De wachttijden voor huurhuizen zijn nog steeds te lang en koophuizen vaak onbetaalbaar. Dat vraagt naast doorstroming vooral om voldoende woningen in de verschillende prijsklassen. We zien nu tekorten van betaalbare starterswoningen en betaalbare huurwoningen.

Goed wonen voor iedereen

De PvdA Geldrop-Mierlo vindt dat de gemeente een actievere rol kan pakken bij “wonen”. In het debat over de verkoop van huurwoningen in het Herdersveld hebben wij de wethouder gevraagd het beschikbaar maken van meer middel-dure woningen op te nemen in de nieuwe woonvisie.

Behalve in de beschikbaarheid van huurwoningen vinden we dat de gemeente ook een rol heeft in het bevorderen van de kwaliteit van de beschikbare woningen. Door het verduurzamen van woningen nemen de maandelijkse energiekosten van huurders af en neemt de kwaliteit en het leefplezier toe.  Wij willen duidelijke afspraken met woningcoöperaties over het verduurzamen van de bestaande woningvoorraad. Ook marktpartijen willen we stimuleren tot verduurzamen van hun woningen. Hierbij zien wij verduurzamen niet alleen als het beperken van het energieverbruik maar ook het gebruik van minder milieubelastende en onderhoudsvriendelijke materialen en bouwen voor betaalbaar wonen voor starters en middel-dure huurwoningen  en verduurzamen van de bestaande woningvoorraad zijn speerpunten voor de komende jaren.

Hier vind je ons verkiezingsprogramma ‘Durven en Doen’!!

Voor de aankomende raadsperiode betekent dat:

• De gemeente zorgt met corporaties en marktpartijen voor voldoende betaalbare woningen voor onder andere jongeren, ouderen en mensen met een lichamelijke of geestelijke beperking en voldoende middel dure woningen voor doorstromers.
  • We gaan in de nieuwe bestemmingsplannen regels opnemen over de percentages starterswoningen en middel dure huurwoningen die gerealiseerd moeten worden en beschikbaar blijven.
  • Wij zijn voor diversiteit in woningen. We stimuleren en ondersteunen de mogelijkheden voor andere woonvormen en woningen zoals zelfvoorzienend wonen om zo ervaring op te doen en vernieuwing te stimuleren.
  • De PvdA Geldrop-Mierlo vindt het belangrijk dat iedereen binnen een redelijke termijn een geschikte, betaalbare woning kan vinden. De manier waarop je in onze gemeente/regio voor een woning in aanmerking komt, wordt hierop ingericht; Hierbij is er extra aandacht voor inwoners uit onze eigen gemeente.
  • Met name starters op de woningmarkt hebben door lange wachtlijsten en hoge hypotheekeisen moeite om aan een woning te komen. Door de gemeentelijke starters lening te handhaven willen we starters de mogelijkheid bieden een woning te kopen en de doorstroming in huurwoningen bevorderen.
  • Wij stimuleren mogelijkheden voor bouwen met particulier opdrachtgeverschap onder andere door in de uitgifte van gronden en ontwikkelingen specifiek grond beschikbaar te stellen.
  • Bewonerscoöperaties bevorderen en ondersteunen. Initiatieven op het gebied van zorg, leefbaarheid en verduurzaming/energie stimuleren.
  • We willen leegstaande kantoren en winkels voorkomen. Dit kan bijvoorbeeld door het pand (tijdelijk) een andere bestemming te geven of aan te bieden als kluswoning op de woningmarkt.

De PvdA Geldrop-Mierlo wil lokale betrokkenheid van bewoners, ondernemers en andere betrokkenen voor hun eigen omgeving stimuleren door bewoners zelf bij te laten dragen in de vormgeving en het onderhoud van hun omgeving.

Hier vind je ons verkiezingsprogramma ‘Durven en Doen’!!

Bart Oortwijn

Mijn naam is Bart Oortwijn. Ik ben 50 jaar en getrouwd met Franca. Vanaf mijn jeugd woon ik met veel plezier in Geldrop-Mierlo. Ik heb milieukunde gestudeerd en werk als zelfstandig adviseur voor overheden en bedrijven op het gebied van omgevingsrecht. Ik sport bij basketbalvereniging EBCG in Geldrop-Mierlo. De PvdA is een partij die gaat

Meer over Bart Oortwijn