Woningmarkt Geldrop-Mierlo wordt beschermd tegen speculanten

Door Richard van de Burgt op 1 december 2021

Door een landelijke wetswijziging wordt het vanaf 1 januari 2022 lokaal mogelijk om zelfbewoningsplicht breder in te gaan voeren. Dit middel kenden we al voor nieuwbouwhuizen, maar kan dus nu ook op bestaande huizen gaan gelden, afhankelijk van de regels die een gemeente opstelt.

“Huizen zijn om in te wonen, ze zijn een thuis. Het zijn geen handelsobjecten om grove winsten op te maken”

Bescherming van de huizenmarkt in onze gemeente is van groot belang; de prijzen schieten zo hard omhoog, dat het voor veel mensen niet meer te betalen is om een huis te kopen. Deels komt dat door mensen die speculeren in huizen of huisjesmelkers. Zij kopen soms meerdere huizen in een straat op, om ze daarna tegen hoge prijzen te verhuren. Er zijn ook bedrijven die dat doen. Een zelfbewoningsplicht in bepaalde straten of wijken kan aan deze praktijken een einde maken. Mensen die een huis kopen, moeten er ook echt een aantal jaren zelf in gaan wonen. Gemeenten hebben er vertrouwen in, dat dit goed kan werken; in al 130 plaatsen wordt al naar invoering gekeken.

“Huizen zijn om in te wonen, ze zijn een thuis. Het zijn geen handelsobjecten om grove winsten op te maken, terwijl veel jonge en oudere inwoners in onze gemeente geen fijn thuis kunnen vinden”; geeft Richard van de Burgt van de PvdA Geldrop-Mierlo aan.

De lokale PvdA Geldrop-Mierlo maakt zich al tijden zorgen over de betaalbaarheid van wonen in onze gemeente. Begin 2021 heeft de partij een Denktank Goed Wonen opgericht. Dit team komt gevraagd en ongevraagd met advies en ideeën om het wonen in onze gemeente te verbeteren.

De aankondiging van de zelfbewoningswet was midden september aanleiding om een motie in te dienen om de wethouder te laten kijken naar de mogelijkheden in Geldrop-Mierlo. Naar aanleiding van vragen van de PvdA Geldrop-Mierlo deze week blijkt dat de wethouder inderdaad bezig is om met de lokale invoering van de zelfbewoningsplicht. Dit gaat niet lukken per 1 januari 2022, maar hij kondigde aan met een voorstel te komen in februari. We blijven dit nauw volgen.