Laat je horen bij het klimaatalarm op 14 maart

Door Richard van de Burgt op 1 maart 2021

Laat ik maar met de deur in huis vallen: klimaatverandering bestaat en wordt veroorzaakt door de mens, ieder van ons. Dat is al jarenlang de conclusie van wetenschappers, gebaseerd op metingen die over een lange tijd zijn verzameld. Het is geen leuke boodschap, maar ontkennen heeft geen zin. Het is duidelijk dat er wat dient te gebeuren.

De snelle opwarming zorgt namelijk voor allerlei problemen op Aarde: verdroging, een stijgende zeespiegel, uitstervende plant- en diersoorten. Het lijkt wel alsof wij als mens het idee hebben dat we boven de natuur staan en alles naar onze hand kunnen zetten. Dat is niet zo. Wij zijn onderdeel van die natuur. Om de leefbaarheid op onze planeet te behouden moet de uitstoot van CO2 richting nul. Dat is zeer kort samengevat de afspraak die is gemaakt in het akkoord van Parijs, met het jaar 2050 als deadline.

Voor velen van ons is dit een ver-van-mijn-bed show. Wat kunnen wij als individu of gemeente hier nu aan doen? Is het niet belangrijker dat ‘de anderen’ er eerst eens wat aan doen? Ik vergelijk het met een brand. Stel je woont in een flatgebouw en er breekt een grote brand uit. Dan help je ook elkaar om een ramp te voorkomen. Ook al is de brand niet in jouw appartement, het raakt iedereen. Datzelfde geldt voor de klimaatverandering.

Wat kan onze gemeente doen?

Geldrop-Mierlo doet aardig veel op het gebied van duurzame energie en het tegengaan van klimaatverandering. Dat is op zich goed, maar er ontbreekt structuur. Plat gezegd is er sprake van brandjes blussen. Dit zie je ook bij veel andere gemeenten; men is zoekende. De vraag is daarmee of we het goed aanpakken. Leggen we niet teveel nadruk op huiseigenaren en vergeten we huurders? Zonnepanelen zijn belangrijk, maar is isolatie niet belangrijker? Hoe gaan we om met verwarming zonder gas? Hoe zorgen we dat inwoners hier financieel voordeel uit halen?  Deze vragen kan de gemeente nu niet duidelijk beantwoorden. Dat moet anders; met een duidelijk stappenplan en voldoende capaciteit. Daarnaast weten we niet wat de resultaten zijn van de genomen maatregelen, want er wordt niet gemeten. In 2018 vroeg de gemeenteraad om een jaarlijkse CO2-begroting, maar tot op heden is die nooit opgesteld. Dat wordt echt tijd, want alleen zo kunnen we zien of de aanpak werkt.

Wat kunnen wij allemaal zelf doen?

Wachten op maatregelen vanuit Den Haag of het gemeentehuis hoeft niet. Er zijn legio mogelijkheden om zelf in actie te komen, zoals kiezen voor zonnepanelen of een warmtepomp. Ook op het gebied van isolatie is nog veel te winnen, zeker bij oudere huizen. Met goede maatregelen valt je energierekening lager uit, waardoor je de investeringen terugverdient. Werk samen met je buren en schroom niet om de gemeente of woningbouwvereniging te vragen welke mogelijkheden er zijn om te verduurzamen. Ook door bewuster te consumeren kan je als mens de CO2-uitstoot verminderen. Vele kleine veranderingen hebben uiteindelijk een enorm effect, onderschat je eigen invloed daarom niet.

Tenslotte; Nederland loopt op het gebied van klimaatmaatregelen ver achter in Europa. Dat is het gevolg van politieke keuzes. Het wordt tijd dat dit probleem ook in Den Haag krachtiger wordt opgepakt. Daarom wordt op 14 maart het klimaatalarm georganiseerd. Het zou fantastisch zijn als zo veel mogelijk mensen hieraan meedoen, ook uit Geldrop-Mierlo. Er is een corona-proof bijeenkomst in Eindhoven, maar het kan ook thuis, digitaal of in je wijk. Meld je daarom aan op https://klimaatmars2021.nl/

Richard van de Burgt, fractievoorzitter PvdA Geldrop-Mierlo