Door de redactie op 27 juni 2016

Proef leerlingenvervoer in Geldrop-Mierlo loopt voorspoedig

Vorig jaar heeft de gemeenteraad van Geldrop-Mierlo in juni unaniem een motie van de PvdA gesteund over het leerlingenvervoer. De inzet was een proef om te kijken hoe het leerlingenvervoer meer persoonlijk kon worden gemaakt. Ouders en jongeren krijgen de keuze voor een training om te leren zelfstandig naar school te gaan. Dit om de groep leerlingen met een beperking zelfstandiger te maken en meer zelfvertrouwen te geven.

Wethouder Verdouw is aan de slag gegaan met deze opdracht van de raad. Na een goede voorbereiding wordt op dit moment een groepje van vijf leerlingen getraind. Zij hebben elk een trainingsmaatje toegewezen gekregen waar een klik mee is. Na de zomervakantie moet blijken of deze jongeren voldoende zelfstandig zijn geworden om in het volgende schooljaar zelf naar school te gaan.

De gemeente staat duidelijk positief in het idee. Voor volgend jaar is al aangegeven dat men de proef door wil zetten. Paul Elsendoorn laat namens de PvdA Geldrop-Mierlo weten dat de partij erg tevreden is over de gemaakte stappen. Hij zegt; “Voor veel jongeren met een beperking is het fantastisch wanneer ze leren zelfstandig naar school te gaan. Het geeft ze veel zelfvertrouwen en maakt ze minder afhankelijk. Heel goed dat we deze mogelijkheid in onze gemeente aanbieden.”

De gemeente biedt de proef voor het zelfstandige leerlingenvervoer nog aan in het schooljaar 2016 – 2017. Nog voor het daaropvolgende schooljaar wordt besloten of het idee voortaan standaard aangeboden wordt aan ouders en leerlingen.