Richard van de Burgt nieuwe partijvoorzitter PvdA Geldrop-Mierlo

Door de redactie op 5 maart 2023

Tijdens de Algemene Leden Vergadering van de PvdA Geldrop-Mierlo op donderdag 2 maart is Richard van de Burgt (48) unaniem verkozen als nieuwe voorzitter van de afdeling Geldrop-Mierlo.

Van de Burgt was van 2014 tot en met 2022 fractievoorzitter van de PvdA Geldrop-Mierlo in de gemeenteraad. Hij had vooraf aangekondigd te zullen stoppen als fractievoorzitter én als raadslid na de gemeenteraadsverkiezingen in 2022, om zo plaats te maken voor nieuw bloed. Die verkiezingen werden een groot succes, want de PvdA groeide in maart 2022 van één naar drie zetels.

Vanwege de twee extra zetels was nieuw bloed gegarandeerd, ook zonder het vertrek van Van de Burgt. Daarom besloot hij in maart om toch aan te blijven. In september 2022 nam hij alsnog afscheid van de gemeenteraad, het was niet meer te combineren met zijn nieuwe baan. Dat deed hij met pijn in zijn hart, maar met een gerust gevoel, wetende dat de nieuwe raadsleden en burgercommissieleden inmiddels een goed en hecht team waren. Gerloes van Nunen nam zijn plek als fractievoorzitter in.

Van de Burgt geeft nu aan: “De functie van afdelingsvoorzitter is minder intensief dan die van fractievoorzitter, dus ik kan dit zonder problemen combineren met mijn dagelijks werk. Ik heb er zin in om de PvdA in Geldrop-Mierlo sterker te maken, nu vanuit het bestuur.”

Jaap Hofstede, aftredend voorzitter van de afdeling, is blij met de komst van Van de Burgt: “Ik maak na 18 jaar graag plaats voor Richard. Met zijn enorme drive en enthousiasme heeft hij de afgelopen jaren laten zien dat het samenbrengen van mensen én het smeden van een team een groot talent van hem is, precies de kwaliteiten die een afdelingsvoorzitter nodig heeft. Ik wens hem alle succes toe en blijf zelf actief als algemeen bestuurslid binnen de partij.”

Naast Van de Burgt is het bestuur ook versterkt met de nieuwe algemene bestuursleden Nick van de Ven en Marjon Vinck. Ook zij zijn unaniem gekozen zijn door de ledenraad. Fons Ramaekers en Ronald Steenman waren al bestuurslid.