Wij zijn tegen extra parkeerplaatsen bij Kasteel Geldrop

Door Gerloes van Nunen op 4 augustus 2023

Als PvdA en GroenLinks uit Geldrop-Mierlo willen wij reageren op het plan om extra parkeerplaatsen aan te leggen bij Kasteel Geldrop.

Al vaker hebben PvdA en GroenLinks zich uitgesproken tegen extra parkeerplaatsen bij het kasteel. De laatste keer nog tijdens de algemene beschouwingen Strategie en begrotingskaders 2024-2027. Wij vinden dat het college van B&W Geldrop-Mierlo een tegenstrijdig beleid voert wat betreft het parkeren in en buiten het centrum van Geldrop. Een beleid dat wij niet kunnen uitleggen aan onze burgers. Waaruit bestaat dat tegenstrijdige beleid dan?

Parkeren centrum Geldrop
Het college van B&W is al meer dan 20 jaar bezig om het parkeren in het centrum te optimaliseren. Maar er is nog steeds niets gebeurd ondanks diverse en veel geld kostende onderzoeken. Wel wil het college het parkeren verplaatsen naar de randen van het centrum. Wat is hiervan het resultaat? Verdringing van de auto uit het centrum naar de randen toe, dus wordt groen bij het kasteel opgeofferd voor ‘blik’.

Mobiliteit
In de Strategienota en ook in de Omgevingsvisie staat bij het onderwerp Mobiliteit dat het autoverbruik moet verminderen, vooral door onze inwoners meer en meer de fiets te laten pakken. Daarnaast heeft het college van B&W de ambitie uitgesproken meer comfortabele en veilige (snel)fietsroutes en een goed en veilig openbaar vervoer te willen. Dit staat dus in schril contrast met het plan voor extra parkeerplaatsen.

Kasteel en Kasteelhoeve
Natuurlijk hebben wij begrip voor de belangen van het Kasteel en de Kasteelhoeve. Zij willen voldoende parkeergelegenheid hebben voor hun bezoekers. Echter, omdat er veel auto’s geparkeerd staan van mensen die niet in het kasteel hoeven te zijn, maar werkzaam zijn in het centrum van Geldrop (of bezoeker zijn), wordt er oneigenlijk gebruik gemaakt van deze parkeerplekken en krijg je verdringing naar de naastgelegen wijk.

Doorlopend groen
In de strategienota staat dat het Dommeldal een langgerekt natuurpark moet zijn, dat bijdraagt aan klimaatadaptatie, recreatieve verbindingen, fietsveiligheid en de versterking met het centrum. Als we het Dommelgebied echt zo belangrijk vinden, is het niet te begrijpen dat we groen gaan opofferen voor parkeren aan de rand van het centrum. Maar dat is precies wat het college wel wil gaan doen: Extra parkeerplaatsen bij het kasteel ten koste van maar liefst 2100 m2 bos. Deze tegenstelling is niet uit te leggen en wij zijn hier dan ook sterk op tegen. We moeten het parkeerprobleem oplossen daar waar het thuis hoort, naast het gemeentehuis of in het centrum en hiervoor geen groen opofferen.

Bagatelliseren van de benodigde ruimte
Het feit dat de gemeente Geldrop-Mierlo aangeeft dat het maar gaat om 1 of 2 procent van het totale landgoed, zegt al genoeg. Maar ook de wetenschap dat het extra parkeerterrein straks vooral gebruikt gaat worden door automobilisten die niet naar het Kasteel, maar wel naar het centrum van Geldrop komen, geeft aan dat het college economie belangrijker vindt dan een goede en mooie leefomgeving.

Parkeerdruk bij evenementen
De gemeente geeft aan dat de uitbreiding nodig is om de parkeerdruk tijdens evenementen te verlagen. Grote onzin. Bezoekers van evenementen moeten gewoon op de fiets komen. Daarnaast zien we dat veel organisatoren van grote evenementen zelf al zorgen voor bereikbaarheid met het openbaar vervoer. Voor de PvdA en GroenLinks is dit dus geen argument voor de extra parkeerplaatsen.

Samenvattend laat het college van B&W zien dat het niet consistent is in zijn beleid en dat dit tegenstrijdige beleid door niemand is uit te leggen.

Wij roepen het college van B&W op om terug te komen op de plannen voor uitbreiding van het parkeerterrein bij het kasteel in Geldrop. En snel met een andere oplossing te komen voor de parkeerbehoefte van mensen die werkzaam zijn in het centrum en van bezoekers aan het centrum. Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald.

Gerloes van Nunen, fractievoorzitter PvdA Geldrop-Mierlo
Paul Kuijken, fractievoorzitter GroenLinks Geldrop-Mierlo

Gerloes van Nunen

Mijn naam is Gerloes van Nunen. Geboren en getogen in Geldrop en samenwonend met Benny. Ik heb veel politieke ervaring opgebouwd, eerst als bestuurslid van de PvdA Geldrop-Mierlo en aansluitend als raadslid in de periode 2006 – 2014. Ook in mijn dagelijks werk heb ik een aanzienlijke ervaring opgebouwd in het bestuur van gemeenten, via