BESTUUR GELDROP-MIERLO MAAK EENS VANUIT JEZELF EEN POSITIEF GEBAAR

Door Richard van de Burgt op 18 april 2023
OPEN BRIEF VAN NIEK ENGBERS EN RICHARD VAN DE BURGT AAN HET BESTUUR VAN GELDROP-MIERLO

Wanneer er ergens in Nederland, de wereld of in onze eigen regio iets vreselijks gebeurt, dan slaan we als samenleving de handen ineen.  We laten zien waar we voor staan. Een klein gebaar maakt het verschil, zoals het uithangen van een vlag. Want, zoals haat en geweld begint met woorden, zo beginnen solidariteit en liefde met een gebaar.

En er gebeurde deze maand iets vreselijks in Eindhoven. Jongeren die op een kwetsbaar punt in hun leven proberen uit te vogelen wie ze zijn werden lastiggevallen en uitgescholden door een groepje hooligans. Er kwam geweld aan te pas en het symbool van de worsteling van deze jongeren, de regenboogvlag, werd vernield.

Een schande!

En overal in Nederland stonden mensen en organisaties op. Een overweldigend aantal gemeenten, provincies, ministeries en andere organisaties hing de regenboogvlag uit. Ook in onze regio hingen gemeenten en mensen de regenboogvlag uit. Vele gebaren die samen een sterk signaal vormen; “in deze gemeente staan we achter onze inwoners en achter onze kwetsbare jongeren. Wij keuren het geweld van deze hooligans af.”

‘En weer weigert Geldrop-Mierlo het hijsen van de regenboogvlag’; zo kopt het Eindhovens Dagblad en andere media afgelopen weekend. Wat ontzettend treurig dat onze gemeente telkens zo angstig en behoudend reageert, maar ook sneu dat onze gemeente telkens op deze manier negatief in het nieuws komt. En dat ligt niet aan de media, dit ligt volledig aan de starre houding van het college van B&W.

Geldrop-Mierlo kiest er bewust voor om geen gebaar van solidariteit te maken. Astrid Oosenbrug (voorzitter COC Nederland) riep in haar vlammende speech in Eindhoven “blijf met je tengels van onze jongeren af!”. Het bestuur van Geldrop-Mierlo doet niks om dit te onderstrepen.

Wij kennen de bestuurders van Geldrop-Mierlo en toch bevreemdt het ons dat het gemeentebestuur voor deze extreem conservatieve aanpak kiest. Zich verschuilend achter vlaggenprotocollen is men niet bereid om te doen wat andere gemeenten wel doen. Daarbij krijgen ze op sociale media vooral steun van complotdenkers die hierin bevestiging vinden voor hun haatzaaierij. Dat kan niet de bedoeling zijn?

Toen wij nog in de gemeenteraad zaten hebben we talloze malen gevraagd om het hijsen van de regenboogvlag, een missie van GroenLinks, PvdA en SAMEN/SP. Na jaren van strijd besloot het college van B&W om voortaan jaarlijks de vlag te hijsen op 11 oktober (coming out day). Waar andere gemeente dit ruim oppakten, wil Geldrop-Mierlo niet ver gaan. De regenboogvlag uithangen bij vreselijke incidenten, zoals in 2021 bij de aanname van de anti homowetgeving in Hongarije doet Geldrop-Mierlo bij voorkeur niet. Talloze gemeenten in de regio en daarbuiten hesen de regenboogvlag; vele fracties vroegen de vlag te hijsen maar het college gaf nul op rekest. Nadat de weigering in de krant verscheen zwichtte het college later toch nog.

Waarom is onze gemeente zo afwachtend en traag? Komt het door het conservatieve bestuur of is Geldrop-Mierlo echt het stoutste jongentje van de klas? Dat laatste denken wij niet. Maar Geldrop-Mierlo heeft tot op heden nooit als eerste een statement gemaakt en duikt vaak weg voor maatschappelijke verantwoordelijkheid. Behoudend en nooit als eerste de hete kastanjes uit het vuur durven halen is blijkbaar typisch Geldrop-Mierloos. Dat dit enorm negatieve consequenties heeft lijkt men niet te overzien.

Jezelf zijn en je seksuele voorkeur is zo elementair en verankerd in onze grondrechten, daar moeten we altijd voor strijden. Het argument van het college om andere groepen niet te kort te doen, gaat daarom ook volledig mank. Niets is zo belangrijk voor ieder mens om vrij en gelukkig te zijn. Daarom is de regenboogvlag niet zomaar een thematische vlag. Het is een vlag die staat voor universele mensenrechten.

Wij raden het college aan om te vertrouwen op de goede voelsprieten van de raadsleden en die regenboogvlag de volgende keer als er wat speelt gewoon te hijsen. Als positief gebaar en om niet als enige in de regio achter te blijven. Maar belangrijker nog. Om aan al die Geldrop-Mierlonaren die dagelijks te maken krijgen met intolerantie en haat te laten zien: wij staan achter jullie.

Richard van de Burgt, tot september 2022 PvdA raadslid
Niek Engbers, tot maart 2022 GroenLinks raadslid

Richard & Niek waren met Miranda Verdouw (SAMEN/SP) de oprichters van de regenboogcoalitie. Een werkgroep binnen de raad die zich specifiek richtte op inclusie, tolerantie en lhbti-acceptatie.