Eerste stap voor een prettiger, groener centrum in Geldrop heel dichtbij

Door Richard van de Burgt op 15 januari 2019

Een centrum waarmee we vooruit kunnen. Dat is het uitgangspunt van de PvdA. Het moet werken voor de winkeliers en bedrijven, voor onze inwoners, voor de toeristen en andere bezoekers. Deze week hebben we in de raad belangrijke keuzes besproken en lijken partijen tot een keuze te komen.

Van een centrum puur voor winkelen naar een centrum voor wonen en vrije tijd

Als PvdA Geldrop-Mierlo vinden we  dat we moeten inspelen op de toekomst. Het winkelen verandert en dus moeten we ons centrum met de tijd mee laten gaan. Wat de PvdA Geldrop-Mierlo betreft veranderen we stap-voor-stap van puur winkelcentrum naar een woon- en verblijfscentrum, waar ook winkels zijn, met divers aanbod. Met deze trend in het achterhoofd en de vraag hoe dit voor supermarkten gaat uitpakken, met alle thuisbezorgdiensten, voorzien wij dat op de lange termijn de rol van de auto in het centrum anders wordt en minder belangrijk wordt.

De eerste verbeterstap

We hebben als PvdA enkele keren aangegeven wat we belangrijk vinden voor het centrum; met als hoofdthema’s:  levendigheid, bereikbaarheid, veiligheid en groen. Onze enquête afgelopen jaar onderstreepte hoe belangrijk mensen in onze gemeente het groen trouwens vinden.

De gemeente heeft verschillende varianten voor het centrum voorgesteld. De PvdA kiest er voor om geen autoverkeer door de hoofdwinkelstraat van de Heuvel te laten gaan. Dat vinden wij een slechte keuze als je op termijn het centrum bruisend wil maken en prettig om te verblijven. Een variant waarbij afbreuk wordt gedaan aan het karakteristieke gebouw ‘Het Vossenhol’ zien we ook niet zitten.

Wat dan wel? Nu zo snel mogelijk een eerste stap zetten, waarbij de Heuvel dezelfde stijl krijgt als het horecaplein. Daar willen we gelijk een vergroeningsstap zetten en een eerste deel van het parkeerterrein op de Markt veranderen in een groene plek. Ook de uitstraling van de bieb moet direct verbeteren en vergroenen. Dat is goed voor de winkelstraat én het horecaplein. Daarbij moet er ruimte blijven voor evenementen in het centrum.

Het horecaplein willen we op de langere termijn autovrij maken. Dat is nu nog niet haalbaar, omdat daar veel voor moet gebeuren. Voor nu willen we wel dat de veiligheid bij de straat die er loopt zo snel mogelijk flink wordt verbeterd.

Welke vervolgstappen voorzien we?

Niemand weet hoe de ontwikkelingen richting de toekomst zijn, maar wij gaan er vanuit dat het centrum richting een woon- en verblijfcentrum gaat met ook winkels. Dat betekent dat we nog verdere verbeterstappen moeten zetten. In lijn met onze visie voorzien we dat het in de wat verdere toekomst goed is om het horecaplein autovrij te maken en de Markt op de Heuvel te veranderen in een groen park of plein.

Er zijn verschillende mogelijkheden om dat voor elkaar te krijgen.  Er zijn plannen voor een doorsteek naar de Markt door het pand van de ABN Amro plat te gooien, mogelijkheden bij het oude postkantoor en bij het gebied tussen de Nettorama en de Albert Heijn. Indien er toch veel parkeerplekken nodig blijven voor auto’s (iets wat wij nu niet verwachten, want zelfs winkelen in supermarkten gaat steeds vaker via internet) is een parkeerdek wat ons betreft een optie.

Als PvdA Geldrop-Mierlo hebben we aangegeven dat we graag met de andere partijen in gesprek willen om samen te bepalen welke vervolgstappen we willen zetten.  Daar is ook brede steun voor.

Nu snel actie!

Wat ons betreft is het tijd voor actie; Durven en Doen! De energie is er om nu flink vooruit te gaan met het centrum en de neuzen lijken redelijk dezelfde kant op te staan. We zien allerlei goede dingen gebeuren en het onderwerp leeft. Ondernemers werken enorm goed samen om van het centrum een succes te maken. Nu is het zaak dat de gemeenteraad die eerste stap snel zet en tot een verbetering in het straatbeeld komt. Daarna praten we graag verder over het vervolg; Rome is tenslotte ook niet in één dag gebouwd.