PvdA Geldrop-Mierlo zegt NEE tegen distributiecentrum Eeneind-West

Door Richard van de Burgt op 8 maart 2022

De PvdA Geldrop-Mierlo stelde eind februari vragen aan de wethouder over de voortgang van de onwenselijke plannen om distributiecentra te bouwen op Eeneind-West. Deze vragen waren naar aanleiding van een artikel in het Eindhovens Dagblad over de tussentijdse resultaten van een lopende verkenning. De signalen leken niet positief.

Vervolgens hebben we gelijk de handschoen opgepakt en hebben we het initiatief genomen om een sterk nieuw signaal te komen. De gezamenlijke raad van Geldrop-Mierlo heeft gewerkt aan een motie om meer druk te zetten om er in regionaal verband uit te komen, met ook een rol voor de provincie. Daarnaast willen we een betere informatievoorziening. Zowel de politiek als de inwoners tasten in het duister over wat er op dit moment speelt. Dit voorstel is op 7 maart 2022 unaniem aangenomen door de raad van Geldrop-Mierlo.

OPINIESTUK VAN FRACTIEVOORZITTERS PvdA NUENEN EN PvdA GELDROP-MIERLO

Enorme distributiedozen tussen Geldrop-Mierlo en Nuenen? Dat klinkt onwerkelijk. Iedereen was dan ook onplezierige verrast toen vorig jaar plannen op tafel kwamen voor een enorm distributiecentrum op Eeneind-West.

In Geldrop-Mierlo kwam direct een protest op gang vanuit de inwoners. Honderden mensen lieten hun bezwaren blijken. Ook in Nuenen was men bezorgd. Eigenlijk was iedereen het wel eens dat het plaatsen van stevige distributieactiviteiten op deze plek een onzalig plan is.

Koorddansen voor gevorderden

Maar hoe houd je een plan tegen dat helemaal volgens het boekje ontvouwt? Eeneind-West als industrieterrein is een idee uit het verleden van de gemeenten Eindhoven, Nuenen en Geldrop-Mierlo. Het bestemmingsplan van Eeneind-West staat de bouw van distributiedozen in principe toe. Een aanvraag moet dus behandeld worden en kan niet zomaar worden gestopt. De gemeente Nuenen staat op dat punt met de rug tegen de muur.

De hele situatie is een complex, gemeentegrens-overschrijdende knoop die ontrafelt moet worden om dit tot een goed einde te brengen. Daarom is het goed dat Pieter van Geel een verkenning heeft uitgevoerd. De resultaten zijn nog niet zoals gewenst en de zorgen zijn groot. Er is dus een krachtige vervolgstap nodig.

De oplossing zit in een stevige samenwerking in de regio

Geen enkele gemeente kan dit probleem alleen oplossen. Er is tenslotte een alternatieve plek nodig voor het mega-distributiecentrum. Daarnaast komen er ongetwijfeld kosten bij kijken. Dit zijn allemaal redenen om met elkaar af te spreken dat we dit in samenwerkingsverband verder gaan oppakken. In onze regio is het SGE (Stedelijk Gebied Eindhoven) de aangewezen club om dat te doen. Bij voorkeur in samenwerking met de provincie Noord-Brabant, vinden wij.

Vanuit onze positie als volksvertegenwoordigers in de gemeenteraden van Nuenen en Geldrop-Mierlo hebben wij de handen ineen geslagen. Als lokale partij binnen een landelijk netwerk is dat natuurlijk vele malen makkelijker dan bij sommige andere lokale partijen. Sowieso, we hebben ‘verbinding’ in ons DNA en dringen op een positieve manier aan op een stevige samenwerking.

Samen staan we sterk tegen dit onzalige plan, zowel binnen de eigen gemeente als over de gemeentegrens heen, binnen de regio. Ons signaal naar andere raadsleden en bestuurders is om ook die samenwerking nu nog steviger aan te halen. Op die manier kan de politiek in de regio voor draagvlak zorgen om dit cruciale probleem tot een goed einde te brengen. Eendracht maakt tenslotte macht.

Jan Wesenbeek, fractievoorzitter PvdA Nuenen C.A.

Richard van de Burgt, fractievoorzitter PvdA Geldrop-Mierlo