Geen miljoenen naar een half contract met Laco

Door Richard van de Burgt op 24 november 2021

Wethouder Looijmans en zijn ambtenaren hebben flink onderhandeld met Laco. Geen makkelijke klus. Laco is een hard onderhandelaar. De onderhandelingen tussen gemeente en Laco lopen ondertussen al zo’n tien jaar. Wat ook niet helpt is dat de coalitiepartijen in 2019 Laco in een monopolie-positie geholpen, door een zoektocht naar alternatieven voor een goed zwembad weg te stemmen. Op die manier heeft Laco weer flink wat troeven in handen. En dat hebben we gemerkt, deze laatste onderhandelingsronde duurde twee jaar langer dan gepland. Voor Laco geen probleem, ze ontvangen toch wel hun dikke twee ton van de gemeente. Onderhoud van het zwembad blijft tot een minimum beperkt, dus dat is snel verdiend.

Maar nu ligt er dan toch een contractvoorstel tussen gemeente en Laco. Dat voorstel is deze week in de gemeenteraad besproken. Als PvdA Geldrop-Mierlo staan we voor een goed en betrouwbaar zwembad in onze gemeente. En tegen dat uitgangspunt hebben wij het contractvoorstel getoetst.

Kort gezegd zijn dit onze conclusies: het document doorstaat onze toets niet. Het contract is incompleet, met belangrijke risicovolle open eindjes; dat vinden we niet acceptabel, zeker niet als het om miljoenen belastinggeld gaat. De gemeente betaalt meer voor minder en we zijn straks weer compleet in de greep van Laco. We houden er als gemeente op het einde van het contract, ondanks de miljoeneninvestering, niks aan over. Het buitenbad is door artikel 8 ten dode opgeschreven. Hoe komt dat allemaal? Die onderbouwing vind je hieronder:

1. Dit gaat om een miljoenencontract dat met geld van onze inwoners wordt bekostigd. De gemeente gaat voortaan 15 jaar lang 337.000 euro per jaar betalen; ofwel ruim 5 miljoen. We betalen nu trouwens 221.000 euro per jaar. Daarnaast geven we met dit contract ook nog in één keer een bedrag van 1,75 miljoen aan Laco voor een Renovatie en Verduurzamingsplan, daarvan hopen we dan ongeveer een miljoen terug te krijgen, vanwege (energie)kostenbesparingen. Echter; die plannen zijn nu niet klaar en we hebben er nul informatie over. Het miljoenencontract is dus een half verhaal. Met de ervaringen met Laco in het achterhoofd, maar ook alle negatieve ervaringen die andere gemeenten met Laco hebben, willen wij niet dat we een contract met dergelijke grote open eindjes tekenen. Dat is onverantwoord en enorm risicovol.

Staat van het zwembad in februari 2018.

2. Wij vinden het belangrijk dat het kwaliteitsniveau van het zwembad goed wordt. Laco heeft de afgelopen jaren het zwembad erg slecht onderhouden. Dat weet iedereen die er wel eens komt, en dit blijkt ook uit het taxatierapport van Forvalue uit december 2020. Want het zwembad, inclusief het hele terrein, is tegenwoordig (door het slechte onderhoud) nog maar 356.000 euro waard. De eisen in het contract zijn te soft; de gemeente vraagt niet meer dan een minimaal onderhoudsniveau en toetst de bedrijfsvoering tegen afspraken die open deuren zijn. Als Laco zich niet aan de afspraken houdt; dan gaan we in gesprek. Dat is nu niet anders en zie waar het heeft gebracht. Het contract moet echt harder.
  3. En dan hebben we nog Artikel 8. Laco mag op eigen houtje besluiten om het buitenzwembad te sluiten als het allemaal te duur wordt. Ze hoeven alleen even te overleggen met de gemeente. Wij vinden dat onacceptabel. Dat buitenbad is erg belangrijk voor veel mensen, jong en oud. Vitamine D, de zon, dat is gezond voor je. Er zijn daarnaast heel wat huishoudens in onze gemeente die geen verre vakanties kunnen betalen. Die kinderen gaan naar het buitenbad. Dat is een groot deel van hun zomervakantie. Artikel acht moet weg.
  4. De gemeente blijft na afloop van de contractperiode met lege handen staan. De investering van Laco valt in het niet bij die 1,7 miljoen van de gemeente. Wat ons betreft betekent dat, dat op het einde van dit contract de gemeente Geldrop-Mierlo toch geheel of grotendeels eigenaar van het terrein moet zijn. Maar dergelijke afspraken over ‘wat na afloop van het contract’ zien wij niet. Op deze manier gooien we het gemeenschapsgeld in een bodemloze Laco put.

Dit halve contract is wat ons betreft niet geschikt om een goed besluit te nemen. De wethouder heeft aangegeven dat er al werk is gestoken in het Renovatie en verduurzamingsplan. Hij gaat proberen dat zo snel mogelijk met de Raad te delen. Wij willen dat goed kunnen bestuderen om het zo in de commissievergadering volgende maand bespreken. Daarnaast geeft dit de wethouder tijd om ook nog wat te doen met andere bezwaren die we hebben benoemd. Wordt dus vervolgd in januari.

Richard van de Burgt, fractievoorzitter PvdA Geldrop-Mierlo