Goed wonen in Geldrop-Mierlo

Door Richard van de Burgt op 12 mei 2021

Het is duidelijk dat het moeilijk is om een goede woning te vinden in onze gemeente. Huizen zijn er amper nog te vinden. De oplossing is BOUWEN, BOUWEN, BOUWEN… Maar er is lang niet overal plek. Het is dus ook belangrijk dat we de juiste huizen bouwen, zodat jong en oud er ook echt wat mee kunnen. Wat is er nodig? Daar willen we graag op een duidelijke manier achter komen, daarom vragen we je om mee te praten en denken met onze Denktank Goed Wonen in Geldrop-Mierlo.

In onze gemeente gaat er gebouwd worden. Er zijn een aantal plannen voor nieuwe woningen en er is zelfs veel subsidie beloofd vanuit Den Haag. Als PvdA Geldrop-Mierlo hebben we in de (digitale) raadsvergadering duidelijk aangegeven waar wij op letten. Dat zijn deze punten:

• Betaalbaarheid: het belangrijkste van alles is dat nieuwe woningen ook echt te betalen zijn. Voor zowel jong als oud, mensen die willen kopen of huren. Wij vinden dat we als samenleving huizen moeten bouwen om mensen een thuis te geven. We zien het niet als melkkoe om geld te verdienen. Betaalbaarheid van huur- of koopwoningen wordt voor ons niet bepaald door regeltjes, maar door wat mensen te besteden hebben.
  • Duurzaamheid: nieuwe huizen zien we graag toekomstbestendig gebouwd worden. Dus rekening houdend met strenge regels op gebied van klimaat, maar dan wel op een betaalbare manier. Bewoners van nieuwe huizen moeten écht voordeel hebben van goede isolatie en groene energie en warmte. Bijvoorbeeld door een lage energierekening.
  • Groen en leefbaarheid: bij het bouwen van nieuwe huizen en appartementen vragen we extra aandacht voor de leefbaarheid van de straat en wijk. Zorg voor goede voorzieningen, sociale samenhang en voldoende groen.
  • Participatie: bij het ontwikkelen van nieuwbouwplannen willen we de omgeving en de nieuwe bewoners goed betrekken bij het maken van de plannen. Op die manier zorgen we er voor dat de nieuwbouwplannen passen in de omgeving en dat mensen zich er echt thuis gaan voelen.

Hoe ik dit heb verwoord tijdens de digitale raadsvergadering kan je terugkijken in het onderstaande filmpje. Het is vooral ook belangrijk dat we ervoor zorgen dat de nieuwbouwplannen voor de toekomst past bij onze inwoners, daarom roep ik jullie op om mee te doen aan de denktank Goed wonen in Geldrop-Mierlo. Klik hiervoor op deze link: IK DOE MEE!

Groeten,

Richard van de Burgt, fractievoorzitter PvdA Geldrop-Mierlo