Houdt de gemeente nu wel zijn rug recht in zaak Laco?

26 april 2021

Op woensdag 28 april hebben we tijdens de raadsvergadering van Geldrop-Mierlo wederom het jaarlijkse kwartiertje ‘watertrappelen’. Laat ik vooropstellen dat ik de inwoners een fijn zwembad gun om te zwemmen en te duiken.

De vraag is wat mag dat dan kosten? De gemeente Geldrop-Mierlo geeft jaarlijks ruim € 200.000,- subsidie aan Laco Geldrop BV, een commercieel bedrijf dat eigenaar is van zwembad de Smelen. Ieder jaar opnieuw moet er door de gemeenteraad weer een beslissing over genomen worden, volgens PvdA-fractievoorzitter Richard van de Burgt ‘ons jaarlijks kwartiertje watertrappelen’. Nu is het plan om voor een langere periode een vast bedrag per jaar te subsidiëren. Fijn voor de ondernemer, want die weet nu wat hij de komende jaren kan verwachten en besluiten te investeren. Dat er in het bad geïnvesteerd moet worden, is voor alle gebruikers duidelijk te zien.

Maar nu is de vraag, die door de PvdA Geldrop-Mierlo al jaren gesteld wordt: heeft Laco wel geld nodig van de gemeente? En hoeveel? Er zijn immers ook inkomsten uit losse toegangskaartjes, zwemlessen, abonnementen en verkoop van eten en drinken. De gemeente wil dit nu ook achterhalen en vraagt daarom inzicht in de boekhouding. Laco wil dit niet.

Ik hoop dat de gemeenteraad zijn rug recht houdt en inzicht in de boekhouding als harde voorwaarde stelt, voordat de subsidie weer toegekend wordt. Want ook in de gemeente Geldrop-Mierlo moeten er bezuinigd worden op allerlei uitgaven, denk aan jeugdzorg, verenigingen, ouderenzorg, cultuur, sport, etc. Hierover moeten we nog moeilijke keuzes gaan maken. Het zou dan ook vreemd zijn om wel zomaar geld te geven aan een commercieel bedrijf zonder dat je weet of dat bedrijf de subsidie wel nodig heeft.