Onze rode visie op de begroting van 2022

Door Richard van de Burgt op 8 oktober 2021

Bekijk hieronder de video van de reactie van PvdA Geldrop-Mierlo op de begroting, of lees onder de video de volledige tekst.

Voorzitter, College, Raad, medewerkers van onze mooie gemeente,

Allereerst willen wij de mensen bedanken die deze begroting hebben opgesteld. We beseffen ons terdege dat onze gemeente moeilijke uitdagingen op haar pad treft en dat de complexiteit groot is. Het is  voor onze ambtenaren en het bestuur geen gemakkelijke klus om het schip Geldrop-Mierlo op een goede koers te houden. De zee is woelig, maar we varen gestaag door. Complimenten!

Deze begroting is een flink boekwerk. Ons rode team gaat er in detail doorheen om te kijken waar wij met onze overtuigingen en visie dingen anders aan zouden pakken. En dat doen we voor een sterk en sociaal Geldrop-Mierlo. Daarbij durven we keuzen te maken; we hopen daarmee het bestuur van onze gemeente te inspireren. Ik ga u alvast aangeven wat wij als Team Durven en Doen belangrijk vinden:

mensen glijden steeds verder af in eenzaamheid en kwaliteit van leven

Ik begin met de zorg. Ik kan duidelijk zijn, we maken ons als PvdA Geldrop-Mierlo grote zorgen. De afgelopen tijd hebben we te vaak gezien dat er buiten het zichtveld van de Raad bezuinigen worden doorgevoerd op zorg voor kwetsbare en minder mondige mensen. Zo is er fors gesleuteld aan de tarieven voor dagbesteding. Toen we hier als PvdA Geldrop-Mierlo via ons netwerk van hoorden hebben we daar actie op kunnen ondernemen en heeft de wethouder wat zaken verbeterd. Wij maken ons zorgen over wat we allemaal niet zien. Ons is duidelijk dat de bezuinigingen teveel via excelsheets worden doorgevoerd, door het aanpassen van getallen in dataveldjes. Maar daarachter zitten mensen. Inwoners van onze gemeente die zorg nodig hebben en kwetsbaar zijn. Dat zijn de mensen die niks laten horen, maar wel steeds verder afglijden in eenzaamheid en kwaliteit van leven. We komen bij een punt dat zorgverleners niet meer goed kunnen werken voor de prijs die we willen betalen. Huishoudelijke hulp ligt al stil.

Wij gaan de zorgbegroting goed doorkammen, met als doel dat we voorkomen dat grote groepen mensen in de kou komen staan.

Op het gebied van zorg is er ook een zeer positieve noot. We zijn als PvdA Geldrop-Mierlo zeer tevreden over het feit dat het initiatief van Raden in Verzet tot resultaat komt. Wij als team Durven en Doen namen in deze Raad bij de vorige begrotingsbehandeling het voortouw, omdat we onze gemeente niet kapot willen bezuinigen én gelukkig hebben alle partijen in deze Raad zich bij die boodschap aangesloten. Het gevolg is dat onze gemeente door alle landelijke acties nu aanzienlijk meer geld krijgt voor zorg. We zijn er nog niet, maar het is een goed begin en we mogen elkaar daarmee feliciteren. Natuurlijk is het wel van groot belang dat we actief bezig blijven binnen dit initiatief.

Het tweede thema dat ik benoem namens PvdA Geldrop-Mierlo is de woningmarkt. In Nederland is een woningcrisis, in Geldrop-Mierlo raakt deze ons dubbel zo hard door politieke besluiten die eerder zijn genomen. We hebben al jarenlang geen sociaal betaalbare huizen meer gebouwd. De wachtlijsten in onze gemeente zijn langer dan die in een populaire stad als Eindhoven. Jongeren uit onze gemeente kunnen geen kant op. Ouderen trouwens ook niet. Dit moet snel en rigoureus worden opgelost. Daar zijn kansen, bijvoorbeeld door de woningbouwimpuls. Wij denken graag mee en hebben daarom de denktank wonen in het leven geroepen. We beseffen ons dat de problematiek ingewikkeld is. De eerste stap is dat we er aan werken om de ambtenaren die met deze moeilijke, veelzijdige taak geconfronteerd worden de juiste versterking en ondersteuning bieden om snel tot resultaat te komen. We gaan de begroting hier nadrukkelijk op toetsen.

Dan hebben we de leefbaarheid in onze gemeente. Het wijkontwikkelplan van Braakhuizen-Zuid kabbelt door. Nieuwe wijkontwikkelplannen staan in de steigers. Wij ondersteunen deze initiatieven en hopen dat ze voortvarend worden aangepakt. Ze zijn een goed middel om het woongenot in onze wijken te verbeteren en mensen te verbinden. We vragen om een continue proces van wijkontwikkeling, samen met de bewoners. Dus niet één plan en dan klaar. Op deze manier verbeteren we de leefbaarheid; met frisse, sterke wijkcentra waar alle inwoners wat aan hebben. We zien dat straatbijeenkomsten de saamhorigheid versterken. Verbinding in de wijk willen we ook aangaan met kunst en cultuur; mensen zouden weer trots moeten zijn op hun straat en wijk. Mooie uitingen op muren, bijvoorbeeld oude foto’s, of inbreng van de jeugd, gezamenlijke wijkactiviteiten als toneel, cursussen of een talentendag kan de verbinding tussen mensen enorm versterken.

Leefbaarheid betekent ook dat we kritisch zijn naar vervuilende industrie. Denk bijvoorbeeld aan vleesverwerker PALI. Dat brengt ons ook bij het thema Dierenwelzijn. Daar is al veel te lang onvoldoende aandacht voor; het wordt tijd dat we hier stappen gaan maken, we zijn benieuwd wat hierover in de begroting staat.

En als we spreken over leefbaarheid, dan hebben we het ook over het onzalige plan voor drie enorme distributiecentra aan de grens in Nuenen. Dat willen wij niet en wij verzetten ons daar fel tegen. Onze hele raad is er tegen, we hebben samen een motie opgesteld om de wethouder hierin te steunen. De sleutel zit hem in regionale samenwerking, alleen daarmee lossen we dit op. Die samenwerking moeten we in deze begroting dus sterk houden. Drie weken geleden had ik contact met de PvdA in Nuenen om dit met hen te bespreken. Een goed gesprek. In die gemeente kwam de gehele raad ook in beweging en volgde ook een motie. Ondertussen heb ik mijn partijgenoten in Eindhoven en de Provinciale Staten gesproken; er is binnen de PvdA overal aandacht en de wil om tot een oplossing te komen. Ik hoop dat de andere partijen in deze raad ook tot actie zijn overgegaan. Ik wil jullie vragen om vaart te maken; ik was namelijk enigszins verbaasd dat de mensen van de Nuenense partij W70 aangaven pas volgende week voor het eerst met DGG over de kwestie te spreken. De tijd tikt. Ook onze inwoners komen in actie; van de week nog bij de rotonde bij de grote kerk en met mails naar de gemeente. Ik sprak ze en hun zorgen zijn terecht; mogelijke verkeersinfarcten die ambulances en urgent zorgpersoneel vertragen, gevaarlijke situaties voor kinderen, vervuiling en overlast. Laten we uit de actie van onze inwoners als Raad daar ook inspiratie uit halen. Er is duidelijk meer Durven en Doen nodig.

Een ander belangrijk thema is duurzaamheid. Op dit moment lopen er allerlei initiatieven binnen de gemeente om hier aan te werken. We gaan de begroting in detail doorlopen om te kijken of we nog witte vlekken zien. Sowieso moet er op dit vlak veel meer mét de inwoners en in het belang van de inwoners worden gedaan. Het draagvlak is nu nog veel te beperkt, terwijl er zoveel kansen liggen. De gevolgen van afwachten zijn extra hard op een moment als nu; de gasprijzen gaan door het dak en dat raakt weer juist de kwetsbare mensen in onze gemeente in huizen die niet goed geïsoleerd zijn. Zij hebben minder te besteden en zien hun energierekening het hardste stijgen. Honderden euro’s per jaar is niet niks.

De gevolgen van deze trend, maar ook de naweeën van corona zorgen er voor dat grote groepen inwoners in armoede kunnen belanden. Onze gemeente heeft allerlei regelingen om mensen dan te helpen en kinderen eerlijke kansen te geven. Vooral de mensen en gezinnen die net tussen al die regelingen door vallen raken tussen wal en schip. Er zijn in onze gemeente allerlei mogelijkheden en instanties om die inwoners toch vooruit te helpen, denk aan Hart voor Elkaar en Kloffie en Co, maar veel mensen vinden de instanties niet. Het zou goed zijn als de gemeente alle mogelijkheden weer eens duidelijk deur-aan-deur communiceert. Wij hebben daar geld voor over.

We hebben nog heel veel andere aandachtsgebieden, grote en kleine. Zoals het regelen van een goed zwembad met een betrouwbare bestuur, goede huisvesting van scholen, rekening houden met maatschappelijke organisaties en startende bedrijven in het accommodatiebeleid, goede rolstoelpaden in Geldrop en Mierlo, het voorkomen van leegstand in de centra en versterken van de detailhandel, eerlijke afvalstoffenheffingen, effectieve integratie van statushouders en juiste begeleiding naar werk in functies waar deze regio tekorten heeft, en nog veel meer.

wij als PvdA Geldrop-Mierlo geloven niet in achterkamertjes

Tenslotte; we staan samen voor een aantal grote uitdagingen. Die kunnen we niet in kleine groepjes oplossen. Alleen door naar elkaar te luisteren en open te staan voor onze omgeving, over onze grenzen te kijken zoals bij het initiatief van Raden in Verzet, kunnen we de beste oplossingen vinden. Het verbaast u dan ook niet dat wij als PvdA Geldrop-Mierlo niet geloven in achterkamertjes, maar wel in het openbare debat. Daaruit moet het bestuur tot krachtige besluiten kunnen komen. Daar zit in onze gemeente ruimte voor verbetering. Wij pleiten dus voor een frisse wind in Geldrop-Mierlo, meer van Durven en Doen.