Door Paul Elsendoorn op 26 mei 2014

Regering van nationale eenheid in Geldrop-Mierlo?!

U kent het wel; Wij van WC-eend adviseren WC-eend. Ongeveer op die manier heeft de coalitie van DGG, SP, DPM en CDA in Geldrop-Mierlo besloten dat hun coalitie-programma ook maar meteen het “Raadsprogramma” is.

Wat probeert men er mee te bereiken? Ik heb geen idee. Misschien staat dit beter als men met andere gemeentes praat ‘in Geldrop-Mierlo hebben we geen coalitieprogramma, maar een Raadsprogramma.’  … Het klinkt dan alsof de hele gemeenteraad het er mee eens was. Een soort van ‘Regering van Nationale Eenheid’ in onze gemeente dus. Maar niks is minder waar, want de gehele oppositie was erop tegen om het coalitieprogramma plots Raadsprogramma te noemen. Het is dan ook een vreemde constructie. Heeft u ooit gehoord van een coalitie in de Tweede Kamer die het regeerakkoord ook maar meteen een ‘Tweede Kamer akkoord’ noemde? Hoe zou een partij als het CDA of de SP daarop reageren als de VVD en PvdA dat nu zouden doen? Dat kunt u wel raden.

De PvdA vindt, samen met alle andere oppositiepartijen, dat een raadsprogramma pas een raadsprogramma is als het door de gehele raad wordt opgesteld. Als iedereen erover heeft kunnen meedenken, meepraten en meedoen. Het leek ons dan ook constructief om aan te bieden om gezamenlijk een raadsprogramma op te stellen aan de hand van de strategische visie die we op onze gemeente hebben. Hiervoor is een motie ingediend, maar de coalitie stond hier niet open voor en stemde dit voorstel weg. Tja; wij van WC-eend….

De coalitie heeft haar handen ineengeslagen en samen de plannen gesmeed voor de toekomst van Geldrop-Mierlo. Hun goed recht, en dan respecteer ik. En ach ja; als deze coalitie gelukkig worden van het feit dat zij hun plannen een zogenaamd “raadsprogramma” kunnen noemen, omdat zij dat vinden… Laat ze dan maar. Het heeft vast te maken met prestige, belangrijk doen en een gevoel van macht of zo. Ik ga liever voor de inhoud, dan voor het stickertje met de naamgeving. Wat dat betreft kunnen we als PvdA Geldrop-Mierlo zeggen dat we gedeeltes van het coalitieprogramma ondersteunen, andere gedeeltes niet. We hebben ook nog enkele vragen gesteld en zijn we benieuwd naar de antwoorden vanuit de coalitie.

Daar voeg ik aan toe dat we als PvdA wel hopen dat in de toekomst deze coalitie minder op woorden stuurt en meer op inhoud. Daarnaast hopen we ook dat de coalitie wat meer luistert naar de voorstellen van de oppositie, want ook daar zitten goede ideeën tussen.

Paul Elsendoorn

Mijn naam is Paul Elsendoorn. Ik woon al meer dan 47 jaar in Mierlo en ben een echte ondernemer. In Mierlo ben ik rijschoolhouder geweest, heb ik producten ontwikkeld en zorg ik nu voor onderkomen voor organisaties en bedrijven in ons bruisende dorp. Ik heb drie dochters en negen kleinkinderen, die bijna allemaal nog in

Meer over Paul Elsendoorn