Rode kaders voor de begroting van Geldrop-Mierlo

Door Richard van de Burgt op 21 juni 2021

De lokale PvdA Geldrop-Mierlo heeft een duidelijke visie en kleur als het gaat over de toekomst. Wij zijn links en rood en staan vooruitstrevend en sociaal in de samenleving. We hebben het lef om moeilijke keuzes te maken, daarom zijn we team Durven en Doen. Hieronder gaan we in op onze drie speerpunten, natuurlijk hebben we over veel meer onderwerpen een mening. Dit vind je allemaal op onze website.

1. Goed en betaalbaar wonen in onze gemeente

We maken ons erg veel zorgen over de beschikbaarheid van betaalbare woningen in onze gemeente. Al jarenlang worden vooral koophuizen gebouwd voor mensen met een flink salaris. Voor jongeren en ouderen die minder te besteden hebben is er nog amper ruimte op de woningmarkt. Onze gemeente heeft nog aardig wat plannen om nieuwe huizen te bouwen. De PvdA Geldrop-Mierlo vindt dat deze plannen niet moeten worden gebruikt om de begroting te spekken, maar om ervoor te zorgen dat we nu flinke hoeveelheid betaalbare huur- en koophuizen neerzetten. Wonen is een recht.

Gelukkig zien we nu beweging bij het machtsblok van DGG, DPM en CDA; de partijen die dit beleid al die jaren hebben bepaald. Ook daar voelt men dat de huizenmarkt écht op slot zit. We hopen dat hun woorden van vandaag ook écht omgezet worden in daden, zodat we samen met andere partijen de woningmarkt weer open kunnen breken; laten we werken aan betaalbare prijzen, met goede doorstroming en een bescherming tegen marktwerking, investeerders en huisjesmelkers. Als PvdA Geldrop-Mierlo betrekken we de inwoners bij het vinden van oplossingen. Daarom hebben we de Denktank Goed Wonen opgezet.

Goed wonen in Geldrop-Mierlo betekent ook dat we onze wijken vooruit brengen. Het eerste wijkontwikkelplan is actief in Braakhuizen-Zuid. De voortgang is door corona wat vertraagd, maar verdere vertragingen willen wij niet terugzien in de begroting. Het is voor de mensen in de wijk enorm belangrijk dat de gemeente zorgt voor een optimale leefbaarheid. Deze wijkontwikkelplannen willen we graag ook verder uitrollen naar andere wijken in onze gemeente.

2. Goede zorg voor u als inwoner

De PvdA Geldrop-Mierlo vindt het belangrijk dat we inzetten op goede zorg op maat, het liefst vanuit de wijk. We staan voor sterke ondersteuning van mantelzorgers en we kiezen voor minder bureaucratie, om zo meer ruimte te hebben voor échte zorg.

Op het gebied van zorg gaat het financieel gezien niet goed in Geldrop-Mierlo. Harde bezuinigingen worden in gang gezet met een taskforce waar CDA, DGG en D66 aan deelnemen. De dagbesteding voor hulpbehoevende inwoners werd zo al onder handen genomen.

Kijk, ook wij vinden dat er geen geld over de balk moet worden gegooid, het taskforce-werk kan nuttig resultaat leveren. Maar simpelweg bezuinigen gaat niet de oplossing worden. Dat mag niet de rode draad worden in de begroting, want er is iets anders aan de hand. Het geld dat we uit Den Haag krijgen om alles te organiseren is helemaal niet genoeg. Dat geldt voor elke gemeente in Nederland en daar moet de oplossing worden gezocht.

Daarom hebben we als PvdA Geldrop-Mierlo het initiatief genomen om ons met de gehele gemeenteraad aan te sluiten bij ‘Raden in Verzet’. Deze landelijke organisatie verzet zich tegen deze oneerlijke situatie. Geldrop-Mierlo staat samen met andere gemeenteraden op de barricades om wél genoeg geld te krijgen vanuit Den Haag.

3. Duurzaamheid die ons allemaal vooruit helpt

Klimaatverandering, dat merken we nu al in Geldrop en Mierlo; warme zomers, zachte winters en heftige regenbuien. De maatregelen die we treffen om bijvoorbeeld wateroverlast in te dammen zijn enorm. Voorkomen is beter dan genezen.

Veel mensen zien grote problemen en kosten op zich af komen. Het is belangrijk dat we juist de kansen grijpen en de voordelen van klimaatbeleid eerlijk verdelen. Bij elk project willen we de kansen in kaart hebben gebracht. Als de gemeente het voortouw neemt om bijvoorbeeld duurzame elektriciteit en warmte zelf te gaan opwekken of om oude huizen te isoleren dan dienen we de financiële voordelen te delen met de inwoners. We moeten dit wel aandurven, maar dat is een kwestie van durven en doen.

Durven en Doen

Keuzes maken is belangrijk om ook echt vooruit te komen. Het huidige bestuur neemt veel hooi op de vork, maar uiteindelijk kom je dan niet tot resultaat. Het is belangrijk dat we duidelijk kiezen waar de ambtenaren aan werken. Wij durven te kiezen voor een sociale gemeente, die er staat voor de inwoners.

Fractie PvdA Geldrop-Mierlo
Paul Elsendoorn