Onze resultaten bij de begroting

Door Richard van de Burgt op 16 november 2021

De afgelopen weken heeft de fractie van PvdA Geldrop-Mierlo hard gewerkt aan de begrotingsbehandeling. In eerste termijn hebben we duidelijk aangegeven welke rode accenten wij leggen. Om hier en daar bij te kunnen sturen hebben we vervolgens enkele discussies in de raad gevoerd en moties opgesteld om één en ander nog aan te passen in de begroting. Hieronder de resultaten.

Zoek snellere, creatieve oplossingen voor betaalbaar wonen

Met de VVD gingen we in debat over de noodzaak om betaalbare woningen te bouwen in het kader van de woningbouwimpuls. De conclusie was dat we dit allemaal wel willen, maar dat nieuw bouwen niet snel genoeg gaat. Daarom hebben we als PvdA een motie opgesteld om het gemeentebestuur te bewegen om met creatieve oplossingen te komen om snel betaalbare woningen te regelen. Dat kan wat ons betreft eventueel tijdelijk, in afwachting van het opleveren van nieuwbouwplannen.

De motie is tijdens de begrotingsbehandeling mede ingediend door GroenLinks en SAMEN. Tijdens de raadsvergadering werd er nog behoorlijk discussie over gevoerd. Wethouder Jeucken en zijn partij CDA waren niet enthousiast; zij wachten liever tot er nieuwbouwwoningen zijn. Gelukkig was de meerderheid van de raad het met ons eens; bouwen duurt te lang. De wooncrisis is nu en dus dienen we parallel oplossingen voor nu te vinden. Onze motie kreeg een meerderheid en in februari 2022 komt de wethouder met zijn bevindingen.

We willen geen menstruatiearmoede in onze gemeente

Een ander debat dat we hebben gevoerd ging over menstruatie-armoede. Marie Heleen van de Ven (PvdA Geldrop-Mierlo) ging in debat met Remco van de Vossenberg (DPM) over dit onderwerp. Marie Heleen legde uit wat de vreselijke gevolgen van menstruatie-armoede is voor jonge meiden en vrouwen. Ze kwam ook met oplossingen.

Uiteindelijk overtuigde Marie Heleen niet alleen haar debatgenoot, maar ook de verantwoordelijk wethouder Looijmans. Deze heeft ter plekke toegezegd dat de gemeente aan de slag gaat met de strijd tegen menstruatiearmoede.

Middelen voor goede rolstoelpaden

Ook de slechte staat van het rolstoelpad in de Coevering is besproken. Partijgenoot Peter van Stiphout heeft daar enige tijd geleden een handtekeningenactie voor opgezet, die ruim werd gesteund door mensen uit het Herdersveld, het Grote Bos en woonzorgcentrum Berk en Heuvel. We hebben als PvdA Geldrop-Mierlo door middel van een motie het college opgeroepen om het pad voor de lente in goede staat te brengen en daarnaast het onderhoud van de paden in Geldrop en Mierlo structureel te organiseren. Wethouder van der Laar zegde dit toe en gaf aan er al mee aan de slag te zijn gegaan. Dus ook deze aanpassing is daarmee geregeld.

Snel schakelen tegen energiearmoede

In onze gemeente is sprake van energiearmoede. Inwoners die hun gas- en elektra rekening niet meer kunnen betalen dreigen in de kou te komen te staan door de enorme prijsstijgingen van gas. Vanuit Den Haag gaat er specifiek extra geld naar de gemeente komen om kwetsbare huishoudens te hulp te schieten. Het geld is er echter nog niet.

Als PvdA Geldrop-Mierlo hebben we een motie opgesteld om het gemeentebestuur alvast in beweging te brengen. We weten ongeveer hoeveel geld we gaan ontvangen en kunnen dus al plannen maken. Op die manier kan het geld gelijk goed ingezet worden als het binnen komt. Het zou tenslotte weinig nu hebben om energiebesparende maatregelen pas na de winter te nemen. Kwetsbare huishoudens hebben er alleen baat bij als dat zo snel mogelijk gebeurt, in de koude wintermaanden.

De gemeenteraad stemde unaniem in met de motie over energiearmoede, daarmee hebben we zeker gesteld dat de gemeente alles uit de kast gaat halen om goede en snelle maatregelen te treffen voor deze inwoners, die extra hard worden getroffen door de gasprijsstijgingen.

En we bouwen graag door

Naast bovengenoemde mooie resultaten hebben we nog een drietal andere onderwerpen op de agenda gezet. Die worden later in behandeling genomen.

• We vinden het tijd worden dat de gemeenteraad serieuze stappen neemt om tot een eerlijk parkeerbeleid te komen in de gemeente. Op dit moment ondervindt het centrum van Geldrop een enorm nadeel met het betaald parkeren.
  • Om de zorg in onze gemeente verder te verbeteren is het belangrijk dat zorg in de buurt wordt gegeven. Wij zien graag dagbesteding in de wijken. Daarbij zoeken we ook de synergie tussen de wijken. Wijken die sterk zijn op een bepaald terrein kunnen andere wijken inspireren en vooruit helpen. We willen daar meer aandacht voor.
  • Tenslotte is een samenleving zo sterk als de verbindingen die er gevormd zijn. Wij willen die verbindingen krachtiger maken; zowel in de wijk als over de gehele gemeente. Daar hebben we voorstellen voor, want een goede samenleving zorgt voor een betere leefbaarheid in onze gemeente.

Al met al hebben we als team Durven en Doen vier wijzigingen kunnen doorvoeren in de begroting. Het harde werk is dus beloond, dankzij de bijdrage van elk van onze fractieleden. Onze wijzigingen maken  Geldrop-Mierlo sterker en socialer. Daar zijn we trots op. Het laat ook zien dat we als oppositie partij goed in staat zijn om onze stempel te drukken. We merken dat de mensen in Geldrop-Mierlo achter onze aanpak staan en hopen natuurlijk op hun steun bij de volgende verkiezingen. Daarmee wordt de PvdA Geldrop-Mierlo sterker en zo kunnen we nog veel meer voor hen betekenen.

Richard van de Burgt, fractievoorzitter PvdA Geldrop-Mierlo