Terug bij af voor goed zwembad in Geldrop

Door Richard van de Burgt op 18 juni 2019

Alle raadsleden in Geldrop-Mierlo willen een goed zwembad in de gemeente. Toch zijn er deze week in de gemeenteraad besluiten genomen die het moeilijker gaan maken om dit nog voor elkaar te krijgen. Het bleek ook dat de meningen verdeeld zijn over hoe goed het zwembad moet zijn. Ik stel vast dat we terug bij af zijn, het kan écht veel beter.

De coalitie partijen (DGG, DPM, CDA en GroenLinks) kwamen met een voorstel om tot een nieuw contract te komen met Laco voor meerdere jaren. Hierin worden de regels verscherpt. Het is nu vooral aan Laco om met een goed voorstel te komen, dat klaar moet zijn in december. Als PvdA kunnen we ons hierin vinden.

Verder gaf de coalitie aan dat ze kiezen voor een sober zwembad, om zo niet meer dan 5 euro per inwoner per jaar uit te hoeven geven. Deze redenering is krom, want de 5 euro is nooit vol te houden.  Het bad zit al op een sober niveau. De gevolgen zijn duidelijk en komen naar boven in de enquête die Middelstandsbelangen publiceerde; ‘inwoners vinden het onderhoud gebrekkig, de schoonmaak is beneden pijl en er zijn defecten’. Dat er echt wat aan schort, blijkt uit het feit dat slechts 37% van de mensen wil dat Laco het zwembad blijft exploiteren. Foto’s die de PvdA Geldrop-Mierlo vorig jaar publiceerde lieten de wenkbrauwen fronsen.

Ik vind de huidige staat van het zwembad niet acceptabel. Het zwembad van Geldrop-Mierlo moet niet nog soberder. Integendeel; het zwembad moet terug worden gebracht in de tegenwoordige tijd, zowel in gebruik als op het gebied van duurzaamheid. En dat kan. De coalitie spiegelt voor dat een nieuw zwembad duurder is dan de Smelen renoveren. Dat klopt echter niet. In de gemeenteraad gaf ik het volgende voorbeeld om dit duidelijk te maken;

In een willekeurige straat in Geldrop of Mierlo staat een twee-onder-een-kap woning; Koophuizen.

• Het ene gezin betaalt netjes elke maand de hypotheek en legt geld opzij voor onvoorziene zaken en onderhoud. Over 20 jaar moet het dak worden vervangen, zonnepanelen zijn een goed idee, het schuurtje en de tuin moeten op een bepaald moment worden aangepakt. En de kozijnen geschilderd.
  • Het andere gezin betaalt ook netjes elke maand de hypotheek. Maar spaart niet voor allerlei andere dingen. Ze kijken wel hoe het loopt. Misschien verkopen ze maar een stuk van de tuin op het moment dat ze straks een lekkend dak hebben of wanneer het huis geschilderd moet worden.

Op korte termijn lijkt Laco goedkoper, omdat we onze ogen sluiten voor het feit dat Laco op dezelfde manier werkt als dat tweede gezin. De experts van Drijver en Partners zeiden tijdens een commissievergadering over het zwembad; “renovatie van een oud bestaand zwembad is juist duurder dan nieuwbouw”. Je moet alle kosten meenemen om een eerlijke vergelijking te maken. Als Laco straks extra miljoenen moet investeren om het bad open te houden, hebben ze niet gespaard. Net zoals dat tweede gezin. Laco kan ook niet oneindig grond blijven verkopen. De vele miljoenen die nodig gaan zijn worden dan uiteindelijk betaald door de inwoners van Geldrop-Mierlo.

Hoe komen we tot een goed zwembad? Natuurlijk kunnen we Laco stimuleren om met een beter voorstel te komen. Of dat gaat lukken is maar de vraag. Daarom is het juist belangrijk om het pad tot nieuwbouw open te houden! Dan hebben we een oplossing indien we er met Laco niet uitkomen. Mogelijk blijkt zelfs dat dit een betere keuze is als je appels met appels vergelijkt.

Tot onze verbazing is het voorstel van PvdA Geldrop-Mierlo om nieuwbouw als serieuze optie open te houden verworpen door de coalitie van DGG, DPM, CDA en GroenLinks. We zijn weer volledig afhankelijk geworden van Laco. Als het nieuwe contract in december niet naar behoren is, zitten we weer in een vervelende situatie zonder alternatief. Dat is al jaren zo. Het lef ontbreekt blijkbaar om dat te doorbreken.

We zijn terug bij af. Onze inwoners kunnen er op rekenen dat de PvdA kritisch zal zijn bij de verdere behandeling, maar ik maak me wel zorgen. Wat mij betreft wordt op een goede manier uitgezocht hoeveel miljoenen Laco de komende jaren nodig heeft. Alleen zo komen we een goede keuze maken voor een goed zwembad voor de inwoners van onze gemeente.

Richard van de Burgt, Fractievoorzitter PvdA Geldrop-Mierlo