Meer woningen in Geldrop-Mierlo, maar hoe betaalbaar worden ze?

27 februari 2021

De prijzen van huizen, zowel koop als huur, rijzen de pan uit. Jongeren die het huis uit willen, kunnen amper een plek vinden om zelfstandig te wonen. De zoektocht naar een huis voor jonge gezinnen is lang en moeilijk. Ook voor ouderen die wat kleiner willen wonen, waardoor woonruimte beschikbaar komt voor gezinnen met kinderen, zijn er zo goed als geen mogelijkheden.

De PvdA Geldrop-Mierlo pleit daarom voor het bouwen van veel meer en betaalbare huizen. Vooral voor mensen met een kleine beurs, want die zijn de dupe van de fors toegenomen woonkosten.

Van de week verscheen in de pers het goede nieuws dat er de komende jaren een flink aantal nieuwe woningen gebouwd gaat worden in onze gemeente. Honderden gezinnen en alleenstaanden kunnen dan een plek vinden om thuis te noemen. Wethouder Jeucken heeft samen met collega’s uit de regio hard gewerkt voor extra geld om dit mogelijk te maken.

De vraag is nu hoe betaalbaar deze woningen worden. In het Eindhovens Dagblad en op de website van de gemeente Geldrop-Mierlo staan wat cijfers, die bij de PvdA Geldrop-Mierlo vragen oproepen. In de krant lijkt het er bijvoorbeeld op dat onze gemeente een huur van 1.000 euro per maand betaalbaar vindt, en een koophuis van meer dan 300.000 euro ook. Daar denkt de PvdA Geldrop-Mierlo heel anders over.

Vanuit de PvdA fractie heeft Dorien te Dorsthorst naar aanleiding van deze informatie enkele verduidelijkende vragen gesteld; “Nu we zoveel extra kunnen gaan bouwen vinden we het heel belangrijk dat die huizen ook echt te betalen zijn juist door de mensen die nu geen betaalbare woning kunnen vinden. Wij willen daarom vooraf weten in welke categorieën er gebouwd gaat worden, want de getallen in de krant maken ons wat ongerust.”

De vragen zijn deze week gestuurd naar de gemeente. Antwoorden worden ergens in de komende weken verwacht. In de link hieronder vindt je de vragen zoals ze zijn gesteld:

vragen woningbouw nav artikel in ED dd 18-2-2021 final