Nu handen uit de mouwen in Braakhuizen Zuid

Door Richard van de Burgt op 4 juni 2019

We willen als PvdA Geldrop-Mierlo dat het prettig wonen is in de wijken en straten van onze gemeente. Daarom staan we ook helemaal achter het idee om wijkontwikkelplannen te gaan uitvoeren.

De afgelopen maanden hebben we als PvdA extra aandacht gegeven aan het opstellen van het eerste ontwikkelplan, namelijk dat voor Braakhuizen Zuid. In die wijk heeft men al vaker dat soort plannen gemaakt om de leefbaarheid te verbeteren. Al in 1992 schreef de wijkvereniging het verslag ‘over de brugskes’ waarin een goed uitwerkt plan stond geschreven. Toch is er al die tijd amper wat gebeurt. De gemeente pakte niet door. Het gevolg is dat mensen in de wijk op dit moment weinig vertrouwen hebben in de daadkracht van de gemeente.

Dorien te Dorsthorst van de PvdA zegt daarover “Ik ben veel in de wijk geweest en heb met mensen gepraat. Mensen zijn erg begaan en willen wat van de wijk maken. Het vertrouwen in de gemeente is erg laag. We hebben ook als fractie de afgelopen tijd met een groep uit de wijk contact gehouden. Er zit veel oud zeer en het is heel belangrijk dat de gemeente nu echt laat zien dat ze de wijk gaan verbeteren”.

Er ligt nu een nieuw wijkontwikkelplan, dat afgelopen 28 mei in de gemeenteraad werd besproken. Als PvdA zijn we blij met dat plan. De punten die er in genoemd worden sluiten aan bij de ideeën en zorgpunten die we van de mensen uit de wijk hebben gehoord. Om een paar voorbeelden te noemen: de gemeente heeft plannen voor de kerk, de Bleekvelden en men wil meer doen aan zwerfafval en overlast met hondenpoep en fout parkeren. Er zijn nog veel meer zaken die de gemeente wil aanpakken. We steunen dit plan, maar hebben we een aantal aanvullingen waarvoor we aandacht vragen. De vier belangrijkste staan hieronder:

• Allereerst vinden we dat de gemeente meer dient te handelen onder het moto van ‘wij zijn er voor de inwoners’. Mensen dus niet van het kastje naar de muur sturen, maar bij een klacht gelijk aan de slag. Bijvoorbeeld als er afval gedumpt is of wanneer de privacy in het geding is door allerlei camera’s. Handhaving mag vaker zichtbaar zijn en strengere maatregelen treffen tegen foutparkeren, illegale stort en andere zaken.
  • Daarnaast vinden we dat de gemeente de Aldi moet betrekken bij de nieuwe plannen rondom het Sint Jozefplein. De winkels in de wijk zijn erg belangrijk voor het levendig houden van de wijk.
  • We hopen dat de werkgroep die samen met de gemeente dit plan heeft opgesteld niet langer anoniem blijft. Tot nu toe wisten mensen uit de wijk niet wie er in zaten. Dat is niet goed voor de communicatie en het draagvlak. Open werken is het beste middel om vertrouwen te kweken.
  • Tenslotte willen we dat de gemeente zo snel mogelijk aan de slag gaat. Er zijn dingen die al gelijk aangepakt kunnen worden. Bijvoorbeeld het uitlaatveld op het Sint Jozefplein en het zorgen voor meer groen en strengere handhaving. Als PvdA vragen we de wethouder dan ook om een tijdsplanning.

Zoals gezegd; de PvdA Geldrop-Mierlo is blij dat er nu een plan ligt,  maar de gemeente is direct aan zet. Wij zullen blijven volgen hoe snel er ook echt actie komt, want de wijk verdient een verbeterslag . Hopelijk krijgen de mensen van Braakhuizen Zuid dan ook weer meer vertrouwen in de gemeente en de politiek. Wij blijven de voortgang strak volgen en kijken ondertussen alvast verder naar het maken van plannen voor andere wijken in Geldrop-Mierlo.